Tråd: Propaganda
View Single Post
Hva tenker dere når dere hører dette ordet?
Er det ett ord som ikke er relevant her, tilhører det fortiden?
Er propaganda ett ord du forbinder med konspirasjonsteorier?


For å gi tråden litt mer å gå på slenger jeg inn noe jeg ikke har sett i norske medier, men det er sikkert ikke sjokkerende for en del. For noen virker det totalt urealistisk, selv i dagens medielandskap hvor ting blir mer og mer polarisert. Iløpet av mitt liv ville jeg aldri trodd at det som har skjedd ville bli realitet, ironisk sett er det lett å si konspirasjonsteori og ignorere det.
Jeg er usikker på om jeg slettet en tråd eller om den ble slettet angående dagens medielandskap, perspektivet dem selger i dag og fortiden. Emne, det jeg spør om er komplisert og "tabu" så selv om jeg prøver å gjøre det kort som mulig blir det for mye skriverier..

Grunnen til jeg spør hva du tenker om propaganda er, jeg ser på det som ett problem, farlig problem som man ønsker å overse. Journalismen i "main stream" media minnes mer om aktivisme, fronte ett perspektiv Vs å formidle fakta å la leseren selv vær ansvarlig over hva perspektiv en følger.
Det er for eksempel lett å se hvordan hvordan media formidler politikk angående rusmidler, narkotika. Hvordan media formidler rusproblemer, cannabis har dreid seg i en mer liberal retning hvor det er lettere å se de negative sidene med dagens politikk hvor man kriminaliserer alt. Man ser krefter som vil fortsette i samme retning som vi har følgt nå i ca en generasjon.. Grunnen til jeg nevner dagens kriminalisering er pga det er en ting jeg følger med på, pluss jeg har brukt for tid på å følge med på, uansett perspektiv.
Så har vi ting som ikke blir dekket, er man heldig nevner noen det, men det blir veldig fort glemt i agurknyheter eller blogger har høyere prioritet.. Dette gjelder og lover og regler som blir diskutert og som oftest akseptert av våre folkevalgte. Til ting som skjer i utlandet, men vil påvirke oss direkte elle indirekte.
Jeg ser på dette som ett problem, og i ett veldig pessimistisk scenarium er det ikke urealistisk at dagens journalisme er en trussel mot demokrati hvor mennesker kan stole på hva "nyhetene" formidler. Journalismen er en statsmakt, dem tegner ett perspektiv dem gir/selger til leseren som optimalt sett er så objektiv pluss forholder seg til fakta istedenfor ideologi,kultur,hva som er politisk korrekt. Det jeg vet noe om pga interesse, om det er astronomi til hva som skjer i kina eller usa, eu. Hva som skjer er enten ikke folk klar over, eller vitenskap om kontroversielt emne er konspirasjonsteori. Da dette ordet har blitt som narkotika, slam dunk ord som gjør at folk forbinder det med noe, og tanker/perspektiv er ugyldig uansett hvor godt en påstand eller argument er bygget opp på noe som har skjedd, skjer eller vitenskaplig dokumentert. Jeg er klar over at å vær 100% objektiv er vanskelig, viss ikke umulig i dag. Men jeg mener det er ett mål man bør ønske istedenfor å kaste det bort.
Det er fascinerende mye som ble avfeid som konspirasjonsteori for 5-10 år siden som i dag er en realitet, det som har blitt en realitet vil ikke tjene folk som ønsker ett sunt demokratisk styresett. Eller verre, ønsker ett mer demokratisk styresett/u-sentralisert makt i norge eller vestlige verden generelt sett.
Kudos for å lese dette, prøvde å gjør det kort som mulig samtidig argumentet "konspirasjonsteori" kan avfeie hva jeg ser på som ett problem som har blitt større enn jeg trodde mulig.. Jeg er redd, langsiktig sett men kortere enn jeg trodde at vi er iferd med å undergrave "rettigheter" å vell. Demokrati selv ikke er mulig mtp befolkningen ikke er informert men ledet, ut ifra pessimistisk syn.

Her er en noe project veritas journalister greide å offentliggjøre, man kan vær negativ til metodene de bruker. Noe jeg ser selv, men jeg ser på de som nødvendige viss man ønsker objektiv journalisme som ikke prøver å prakke på deg x perspektiv, og hva man skal mene. Jeg har ikke sett nettavisene har nevnt dette, men jeg kan har oversett det. Har vanskeligheter med å tro dette, saken ville for 10-20 år siden blit dekket på en helt annen måte. Viss jeg ikke er naiv. Uansett, burde ikke vær alt for sjokkerende for dere som ikke har gravd helen i bakken for x standpunkt.
https://www.youtube.com/watch?v=Dv8Zy-JwXr4

EDIT: Hva feiler forumet, får ikke lov å redigere pga 2 bokstaver. Prøvde å gjør det lettere å bare hoppe rett til video mtp skriverier ifra random freak som har 0 tyngde..
Sist endret av sneipen; 23. april 2021 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.