View Single Post
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg vet det ikke er bevist hva det er, men hva er egentlig de ledende teoriene her? Ett engelsk googlesøk gir meg bare masse om samvittighet (siden de så genialt er kalt det samme på engelsk). Jeg kan forstår at alle minnene, og personligheten din, sansene dine, alt sammen er i kroppen, men hvor kommer bevissthet inn i bildet? Er ett atom bevisst? Er en bakterie? En hund? En PC (den vil riktignok ikke være selvbevisst, men den kan vel ha bevissthet teoretisk, selv om den ikke vil ha noen sanser vi kjenner igjen).

Kan det være en uoppdaget type "energi" eller noe som bare flyter gjennom universet? Er det elektromagnetisme eller noe som står bak? Det sies jo at på syv år byttes alle cellene i kroppen din ut, bytter du bevissthet da, eller er bevissthet noe annet?

Jeg kan se at bevissthet oppstår når noe er "satt i form" (som ett atom, eller ett menneske f. eks), men hvorfor har jeg bare en bevissthet? Hvor komplekst må noe være for å være bevisst? det være det vi klassifiserer som "i live", og er det i så fall bare dyr og ikke planter, eller bare alle mennesker (og i så fall; hvorfor bare oss)?