View Single Post
Problemet med spørsmålet ditt er at "god lyd" er subjektivt -- ikke bare hva slags lyd man ønsker, men hvordan en bestemt gitars lyd karakteriseres. Mitt råd vil uten tvil være å prøvespille flest mulig gitarer i din prisklasse. Du sier du har spilt i 10 år. Da har du antakelig en formening om hva du ser (eller hører) etter i en gitar. Det blir da uviktig hva jeg eller noen andre på forumet synes. Kanskje du finner en gitar som høres bra ut som ingen her nevner? Jeg vil også råde deg til å bry deg om spillbarhet (som også er subjektivt). En gitar med god lyd som fører til smerter er ikke noe man vanligvis ønsker.

For øvrig vil jeg advare mot å basere lyden på YouTube-videoer: Hva du hører avhenger like mye av mikrofonens type og plassering, i tillegg til dine høyttalere. Til nød kan man med helt lik setup sammenlikne gitarer gjennom å høre på lydsignaturen, men selv det er vanskelig -- og krever antakelig et svært godt sammenligningsgrunnlag: At gitar A høres bedre ut enn gitar B, sier i beste fall ikke annet enn hvordan akkurat de to gitarene høres ut i forhold til hverandre
Sist endret av Pengui; 2. mai 2017 kl. 00:04.