View Single Post
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg var i avhør flere gangen og nekta å prate, men det gjorde bare at de ble mer aggressive, hvis du vil slippe det. Så sier du bare "Det vil jeg ikke si!" For en politimann så har det veldig lite å si om du sitter der som en stumtjener eller om du sier "Det vil jeg ikke si"

Begge to vil forsterke mistanken uansett, men så lenge de ikke kan bevise din skyld så må de la deg gå.. Det vil aldri være din jobb å bevise din uskyld men for en politimann å bevise din skyld i saken
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på hvilke andre beviser de har i saken. Hvis de tar saken til retten så vil det at du nektet å forklare deg i politiavhør kunne bli brukt mot deg.

Sitat av Hankarn Vis innlegg
så man kan ikke få straff for og tie om det?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke hvis man er mistenkt/siktet. Vitner kan det.

Men som nevnt, nekter du å forklare deg for politiet vil det kunne bli brukt mot deg i retten.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan gi de legitimasjon og så og si ikke ytre et eneste ord. Gjorde det selv en gang når jeg var ganske drita og hadde velta en søppelkasse. Bare så politimannen inn i øynene og sa ingenting. Endte med at de lot meg gå.
Vis hele sitatet...
Det er jo en helt annen situasjon. De andre diskuterer avhør. Du snakker om en sak der du drev med ordensforstyrrelse og politiet ønsket å få deg til å slutte med det.

Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Veel, Politiet ... Det var iallfall dette jeg ble fortalt når jeg i mine yngre dager spurte dem om hva de mente med redusert straff. Det ga i mitt hodet mening at de må da ha noe å lokke med. Mener å ha lest det her på freak også. Men kan være jeg blander tilståelse og tysting. Man får da noe for å være samarbeidsvillig? Eller?
Vis hele sitatet...
Politiet har plikt til å opplyse deg om at du kan få strafferabatt hvis du tilstår. Men det holder ikke å si "greit, jeg gjorde det". Du må fortsatt forklare deg detaljert om saken. Det vil si at du også må "tyste", ellers vil retten neppe gi deg noe rabatt.

For det er retten som avgjør en eventuell strafferabatt, opp til 30%.
Sist endret av hemmeligegreier; 14. april 2018 kl. 00:16.