View Single Post
Sitat av OoM Vis innlegg
Så kan vi jo begynne å spørre oss om de vil gjøre det som er mest økonomisk riktig for dem, eller ikke. Gjør det de, velger de kanskje å diskutere å sette strengere krav (mindre penger ut), dårligere vilkår(mere/raskere penger inn). Men nei, vi veit jo alle at eliten aldri samles over en øl for å diskutere alles interesser.

Det blir for naivt og barnslig å tro at rike mennesker i maktpossisjoner aldri vil utnytte det til sin egen fordel.
Vis hele sitatet...
Nå stemmer jeg ikke FrP, men jeg ser ikke noe problem i at staten kan gi direktiver om hvordan slike lån skal fungere. Rett og slett et rammeverk bankene må operere under. Staten kan gjerne gjøre dette med å sette lånekassen som garantist for folk.

Jeg synes det er rart at alle ser på lånekassen som en utrolig effektiv og rettferdig bankløsning som om den er julenissen selv. Hadde det ikke vært for stipend-ordningen, og rentefri periode mens man studerer, så kan jeg love dere at alle hadde synes lånekassen ikke var noe spesielt. Jeg tenker at staten kan like gjerne la bankene ta over denne delen av jobben, lån-delen, tenker jeg på.

En annen ting. Lån-delen av lånekassen tjener STORE penger. De sparer inn på kundebehandling og markedsføring, gjør det dem til en bedre egnet bank for oss studenter? Jeg må personlig si at jeg hadde løpt til en annen bank om de fikk lov av staten til å stille samme vilkår med den i ryggen. Jeg kommer alltid i minst 20-minutters kø på telefon. De ringer meg ikke opp selv om de sier det. De mister K-blanketter slik at jeg må sende nye fra utlandet. De glemmer å gjøre om til stipend selv om de har fått dokumentasjon tilsendt. De har ubrukelige frister på ting, slik som f.eks 1 års frist på å dokumentere studiepoeng. Hva er det lånekassen er GOD på egentlig?
Sist endret av Matthiesen; 26. april 2010 kl. 05:13.