View Single Post
Sitat av Jerna Vis innlegg
Det er forskjellige klinikker rundt om i verden som har behandling med ketamin og mdma mot ptsd. Blant annet i USA. Vet ikke om det hjelper deg men kanskje du finner ut mer via slike steder ?
Vis hele sitatet...
Det finnes i Norge også, dvs ketamin. Offentlig er det bare tilgjengelig for en smal gruppe pasienter i Østfold så vidt jeg vet. Privat finnes det noen alternativer. Først og fremst: Hold deg unna Emmasofia. Jeg tuller ikke. Anbefaler Axonklinikken/Awakn i Oslo, evt kontakt dem om tips til seriøse aktører i andre deler av landet. Lowan Stewart der er den her i landet som har best oversikt over hva som skjer på den fronten. Ketaminbehandling er imidlertid dyrt, og effekten er på ingen måte garantert.

Ketamin har best dokumentasjon mot depresjon, men de har noe erfaring om at det kan funke mot PTSD. Det er ikke noen quick fix, og jeg tror neppe det har noen effekt uten terapi. Du får liksom ikke noen meningsfull åpenbaring, men det stimulerer fremvekst av nye nervebaner. Dette er i bunn og grunn det som skjer når du lærer, så det er på en måte et ekstra potensiale til å endre noe grunnleggende inni hjernen. Nysnø i sporene, så og si. Men den endringen er selvsagt avhengig av hva du faktisk gjør med hjernen din, derfor terapi samtidig.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
PTSD er noe man må lære å leve med fremfor å forvente å kurere. Desverre..
Vis hele sitatet...
Det stemmer heldigvis ikke! Du må leve med traumehistorien din og minnene, men du kan bli kvitt PTSD-symptomene. Noen helt, noen i stor nok grad til at det ikke hemmer deg.

EMDR er en type behandling som kan testes ut. Ellers har jeg mer tro andre terapiformer enn kognitiv terapi. PTSD handler ikke først og fremst om tankemønstre, men i stor grad emosjonelle og kroppslige reaksjonsmønstre.

Det holder heller ikke å aktivere de fortrengte følelsene og minnene (det gjør du hver gang du har et flashback, og du blir jo ikke bedre av det), du må være i det må en måte du håndterer så du får integrert det. Så jeg ser for meg, uten å strengt tatt ha prøvd det selv, at å ta psykedelika på egenhånd uten hjelp til denne integreringen, kan ha uforutsigbar effekt.