View Single Post
Sitat av merk Vis innlegg
Viss du spiser så mye kjøtt som du sier ville jeg droppet protein shaken. Eller ville droppet proteinshaken uansett. Er vel stor sannsynlighet for at det blåser opp magen din. Og min påstand er at protein shake er bortkastet i de fleste tilfeller, usunt og super prosessert mat. Men forstår at noen er uenig i det. Har spist min del protein shaker i min ungdom så skal ikke si jeg aldri har prøvd men er vel laget mest for å tjene penger.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at det er super prosessert og usunt? Nå finnes det jo hundre forskjellige typer proteinpulver ekstrahert fra alt mulig som soya og erter, men det absolutt vanligste er vel fortsatt myseprotein (whey på engelsk) som er et avfallsprodukt fra produksjonen av ost. Det er riktignok prosessert en del fra flytende myse for å få konsentrert proteinpulver, men de aller fleste matvarer har vært gjennom en prosess, er ikke dermed sagt det er usunt.

Det har vært mange artikler i nettaviser, og blitt sagt på f eks. Folkeopplysningen på NRK at proteinpulver er bortkastet og overpriset. Dette er irriterende argumentasjon, ta proteinene er der like fullt, og trenger man mer protein i kosten eller vil sikre at treningen gir maks utbytte ved å innta masse protein, så er det jo en genial måte å gjøre det på. Får vel fort i seg 50g med protein i en shake, det er jo nærmere 300g med kyllingfilet, og sånn sett er det jo billige proteiner. Men det er forøvrig helt riktig at det er overpriset for et restprodukt av annen produksjon som før sikkert var billigere når det gikk mest til dyrefôr.


Uansett selvsagt enig i at han burde droppe den shaken en uke, spise noe peanøttsmør eller noe i stedet og se om det hjelper.