View Single Post
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jo, men var det egentlig noe voldsomt med konsekvenser? Eller var det konsekvensen over at noe var blåst helt ut av proposjoner?

*klipp*

Dette sier mye om den latterlige strålingsfobien mange har. Skal en tenke på denne måten, så er det livsfarlig å spise en banan.

Ikke minst det å være i trafikken. Det dør årlig mange flere i trafikken i Norge, enn totalen som døde av Tsjernobyl. Noe å tenke på!
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet er at vi er så vane med skadevirkningene frå fossil energi at vi er blinde for konsekvensane.

https://www.tu.no/artikler/ett-av-fe...brensel/510629
Vis hele sitatet...
Mye bra informasjon og argumentasjon. Jeg personlig er på ingen måte uenig, jeg står vel litt 50/50 å er avventende til å ta ett standpunkt. Jeg trenger noe "nytt" tilført situasjonen til Norge for å lande i en retning.

Så tilbake til det du skrev, at vi var av de mest påvirket. Var vi egentlig det? Hva med Ukraina der ulykken skjedde, og hva med Hviterussland?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev: "Kjernekraft etter tjernobyler for Norge tildels berettiget frykt da vi ble rammet. Husker jeg ikke feil så er Norge det landet utenfor dengang sovjet som fikk kjenne konsekvensene." Da sitter vi igjen med Skotland. Ukraina (Tidl. sovjet) er hardt rammet i flere kommende generasjoner. Utover dette var og er vi fortsatt av de som ble mest påvirket. Og jeg tror dette er kjempeviktig for å forstå Norge sin politiske situasjon. Fortsatt spor etter Tsjernobyl i 37 norske kommuner

Det jeg snakker om er Norge som land sin politiske holdning som er tråden's tema. Det vil i et demokrati si at det er Nordmenns holdning og der har vi en vei å gå. Jeg vil gjerne høre mer om denne veien. Dette blir jo da naturligvis sånn jeg ser det mer filosofisk og politisk enn kjernefysisk, derfor også litt vanskelig å finne kilder men det er gjort noen undersøkelser som langt på vei bekrefter at vi står foran et generasjonskskifte for å kunne gjennomføre dette med flertall i befolkningen.

"Skepsisen til kjernekraft er imidlertid gått ned de senere årene, spesielt hos yngre mennesker. En fersk meningsmåling (utført av Norstat for foreningen Klimavenner for kjernekraft) viser at 47 prosent av nordmenn under 40 år er enig eller veldig enig i at Norge bør satse på kjernekraft som en del av klimaløsningen. Bare 20 prosent av de over 40 svarer det samme, og langt flere av de eldre er uenig eller veldig uenig."

Så for ungdommen ser det klart bedre ut:

"Partienes ungdomsorganisasjoner er «på gli» i retning aksept av kjernekraft. Av de 9 ungdomspartiene er fire positive (Unge Høyre, Unge Venstre, Grøn ungdom og FpU). Fire er skeptiske (AUF, Rød ungdom, Senterungdommen og Sosialistisk ungdom). KrFU har ikke tatt standpunkt. Norsk Studentunion vedtok i juni i år bl.a. følgende: «Norge burde være en pådriver for forskning på avanserte reaktordesign.» I sum viser dette at motstanden mot kjernekraft er nedadgående i samfunnet."


Kjernekraft i nytt perspektiv


Halvparten under 40 vil ha kjernekraft


Dette sitter dypt i befolkningen, og da særlig utenfor byene i Norge. Det var bøndene som ble rammet. Så mens mange adskillig mindre ramma land allerede var i gang med kjernekraft også med en allerede trygg og god politikk rundt dette så er Norge i en annen situasjon at vi må få med folket gjennom de politiske partiene.