View Single Post
Sitat av Salazar Vis innlegg
En ting jeg har lurt på:

Jeg jobber i et firma med 12-13 ansatte. Jeg vet ikke om de andre er fagorganiserte eller ikke (nylig startet). Jeg er det, men har det noe å si nå eller bare når majoriteten er fagorganiserte hos oss?

Jeg har betalt dem i flere år og fortsatt ikke hatt bruk for dem. Jeg vet de er viktige i tilfelle en situasjon skulle oppstå, men jeg må være ærlig og si at jeg føler av og til at det store beløpet jeg gir dem hvert kvartal heller kunne ha gått til noe annet/sparing. De har fått penger fra meg i flere år og jeg har ikke fått noe tilbake ennå.

Igjen, jeg skjønner at fagorganisasjoner er viktige, men ønsket å dele noen tanker som jeg av og til har.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å være organisert. Hadde oppfordra kollegene til å bli det, men rammes du av urett på jobb har det at du har organisert deg noe å si for deg selvom de andre ikke har. Det er fordi fagforeningen hjelper deg med lønnsforhandling, rettigheter om sjefen begynner å forlange at du jobber overtid uten overtidsbetalt, ikke får ferien du skal, får sparken uten grunn og advokat om du skulle trenge det. Så er det også sånn at fagbevegelsen og arbeiderbevegelsen er bygd på solidaritet så selvom du selv personlig ikke får bruk for hjelp så er medlemsskapet ditt med å hjelpe tusenvis av andre.

Hadde det ikke vært for fagforeninger som har kjempet det frem hadde ikke arbeidstakere hatt rett til gyldig oppsigelse, pensjon, ferie, fem dagers arbeidsuke, lønn når du har sykedag osv. Da hadde alle arbeidere måttet gjøre akuratt hva arbeidsgiver ville enten det var å jobbe 16 timer i strekk, 7 dager i uka hele året og bli sagt opp når som helst.

Hvis ingen hadde vært fagorganisert er det heller ingen som kan forhandle rettferdig lønn for deg, så da ville arbeidsgivere hatt all makt om lønn og kunne gitt deg slikk og ingenting om det var det han ville. Generelt ville all makt hos arbeidsgiver ført til tilstander som i USA med at underbetalt arbeid og fattigdom er normalt, og at man måtte jobbe ræva av seg og ikke hatt krav på pensjon og ferie og hvis du skulle blitt syk hadde det alene ført deg ut i fattigdom.

Du kan lese en god oppsummering om hvorfor man bør organisere seg her og her om hvorfor fagforeningene er viktig.