Tråd: Vaksinepress?
View Single Post
Sitat av perchri Vis innlegg
Degraderer det, det normale imunforsvaret, mon tro?
Vis hele sitatet...
Denne bekymringen viser litt manglende forståelse for hva immunforsvaret er/gjør. En vaksine gir ikke en falsk immunrespons, det fremkaller en helt ekte, vanlig immunrespons. Det er nettopp det normale immunforsvaret som sørger for immunitet etter en vaksine, nøyaktig sånn det ville gjort hvis det ble smittet av viruset. Du bare slipper den sykdomsfremkallende delen av viruset. Vaksineeffekten er altså ikke et alternativ til en normal immunreaksjon det ER en normal immunreaksjon.

Ellers er det jo sånn at ingen kjenner fremtiden, hverken for vaksiner eller sykdommer. Vi tar våre valg basert på den informasjonen vi har, og den er alltid ufullstendig. Det er den når du velger å sette deg i bilen om morgenen eller gifte deg eller svinge til høyre i stedet for til venstre. Eller å stå i ro. Det å ikke ta et valg, er også å ta et valg. Det føles kanskje tryggere å ikke gjøre noe enn å gjøre noe aktivt, som å ta vaksine. Men det er like mye et valg å la være, og kan like mye få konsekvenser.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Det er ikke egoistisk å ikke ta vaksine, det er idiotisk. Fra et egoistisk perspektiv så er det jo helt klart bedre for et individ å ta vaksinen enn å ikke ta den.
Vis hele sitatet...
Ikke forutsatt at alle andre tar den. Det er aller tryggest å la være dersom andre sørger for flokkimmunitet. Å agitere imot at andre skal ta vaksine, DET er idiotisk. Det tryggeste er å agitere for vaksine, også la være å ta den selv. I alle fall om ikke integritet er en faktor i ligningen.

Sitat av 1000bein Vis innlegg
Skamfølelsen ligger vel mest i å bli sammenlignet med kokohøyre eller å bli ansett som et udyr av folk som aldri vil se det holistiske bildet for at jeg ikke vil vaksinere meg. Helheten er stor, intrikat og kanskje noe sår. Så om noen skal få alle grunnene og hele historien, blir det både personlig og langt.
Vis hele sitatet...
Det er en helt annen historie enn i åpningsinnlegget. Jeg kan ha stor forståelse for at folk har grunner til å ikke ta vaksinen, selv om de kan være irrasjonelle. Noen har for eksempel ekstrem angst mot ting som ikke er farlige, og det respekterer jeg. Noen har en sykdoms- eller familiehistorie som gir dem grunn til å frykte vaksiner mer enn andre. Jeg respekterer også at du ikke vil fortelle grunnene dine. Det du sa derimot, var at du ikke hadde gode grunner, utover at det ikke var i din egeninteresse å bidra solidarisk. Det er en egoistisk holdning.

Uansett gode eller dårlige grunner er jeg 100% for at du velger selv. Du er derimot ikke fritatt fra at andre mener noe om valget ditt. Hvis du velger det, får du stå for det.

Jeg personlig ble ganske skeptisk til håndteringen av pandemien når jeg hørte Skravleklassen episoden med den norske legen som var kritisk til graden av smittevern regler. Tror jeg hørte den rundt høsten ifjor. Såvidt jeg husker hadde den ligget ute noen måneder når jeg hørte den.

Etter det fikk vi en rekke kontrabeskjeder, ny lockdown og ytterligere polarisering i sosiale medier. Samtidig som vi så at en rekke unge mennesker døde av sykdommen i blant annet India.
Vis hele sitatet...
Jeg har også vært kritisk til deler av håndteringen, men det betyr ikke at jeg opponerer mot alt. Vaksiner er jo nettopp det som befrir oss fra dette kontrollregimet. Alternativet til flokkimmunitet er evige koronatiltak, og flokkimmunitet uten vaksiner betyr at mange stryker med.
Sist endret av *pi; 29. september 2021 kl. 12:47.