View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
avslutter i disse dager et såkalt program mot ruspåvirket kjøring. Dette er en alternativ straffereaksjon for dem som blir dømt for kjøring med høy ruspåvirkning (slik som meg),gjentatte episoder med ruskjøring, eller påvirket kjøring når vedkommende har et rusproblem.

Straffen innebærer at du slipper soning i fengsel, og du slipper å informere arbeidsgiver slik som du må gjøre ved f.eks soning med fotlenke. Antall dager med soning idømmes betinget, mot at du gjennomfører programmet.

Selve programmet har gjerne en gjennomføringstid på 10 måneder. Det innebærer en samtale med friomsorgen ca hver 14. dag. I tillegg er det en gruppeundervisningsdel som går over ca 20 timer. Det er litt ulikt har jeg forstått hvordan denne gjennomføres, kan være 10 ganger a 2 timer, eller 7 ganger a 3 timer.
Rundt de individuelle samtalene har jeg opplevd stort rom for individuelle tilpasninger angående tidspunkt og andre forhold.

Det er svært lite informasjon om dette på nettet, og jeg tenkte derfor å opprette denne tråden slik at dere kan spørre om denne straffegjennomføringen, så skal jeg svare så godt jeg kan!