View Single Post
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
LSD gir deg nok neppe svaret på alt.
kjøtt er sunt og nødvendig for de som ikke vil bruke hele lønna og tida si på å kjøpe og tilberede eksklusive plantebaserte matvarer fra nedhogd regnskog i amasonas.

Spis norsk mat, gjerne lokalprodusert og man støtter norsk landbruk. Kjøp lokalprodusert økologisk mat Norge og du slipper i tillegg å tenke så mye på klimaavtrykket ditt i det hele tatt.

Mat bør ideelt sett konsumeres der det produseres. mindre transport mindre logistikk mindre avfall og bedre utnyttelse av ressursen.
viss at veganere virkelig ville gjort en forskjell kunne de kun brukt 1% av energien de bruker på å irritere seg over kjøttspisere til å prøve å presse kjøttindustrien i å tenke mer lokalproduksjon. Du verden for noen klimagevinster det ville gitt og sannsynligvis ville det ført til et mer balansert kosthold hvor en konsekvens ville vert at folk spiste mer grønt og man ville fått dyrevelferden ned på et akseptabelt nivå.
Vis hele sitatet...
Kjøtt er faktisk mye dyre både økonomisk og økologisk. Det er en grunn til at de i fattigere land ikke har tilgang og må spise primært plantebasert ut av nødvendighet. Plantemat forer flere munner på mindre landområde.

Får 2KG tørre kikerter til 50kr på Keiser og det er mer en nok for meg i en mnd

Grunnen til at regnskogen blir hogd ned er for å gjøre plass til mere beiteplasser for kyr, og for at det skal produseres mer soyabønner. Ca 80% av den soyaproduksjonen blir brukt og eksportert som dyrefor. Resterende går en stor del til drivstoff og det som er igjen går til mat.

Når man virkelig begynner å gå inn i detaljer med tanke på og bruke dyr som mellomledd i næringskjeden ser man hvor utrolig ineffektivt det er.

Jeg er 100% enig med deg om kortreist mat. Jo mer av det man kan få lokalt jo bedre

På det siste punktet sier du at dyrevelferden vil komme på et akseptabelt nivå. Hvor setter du drap som akseptabelt egentlig? Som jeg skrev i første posten, hvordan kan vi drepe hvis vi selv ikke vil dø?

Sitat av dödskadaver Vis innlegg
Fortsatt dyrere mtp mengde energiinnhold i kjøtt vs. Feks om du skulle spise 100 % vegansk. Kjenner en del veganere selv. De fleste ser direkte usunne ut. Pistrete hår, blek hud, stygge tenner og ringer under øynene. Det er helt sikkert mulig å leve sunt som veganer. Men det krever en del ekstra planlegging for å få i seg det man trenger. Må man ta kostholdstilskudd som substitutt har man allerede tapt.
Vis hele sitatet...
Kan vi ikke ta utgangspunktet i at alle mennesker uansett hva de spiser må planlegge hva de skal spise? I mitt tilfelle ble jeg mye bedre i hud, kropp, sinn og vekt

Det er i planter man finner antioksidanter, vitaminer og mange andre godsaker
Det grønne i brokkoli = klorofyll
Det blå i blåbær = anthocyaniner
Det oransje i gulrøtter = betakaroten

Bare for å nevne noen
Sist endret av QuantumLove; 8. oktober 2020 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.