View Single Post
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Litt skeptisk her. Hvis utenlandsk utstyr forstyrrer annen radio-trafikk, tror jeg det er ulovlig og du får da onkel på døra.
Vis hele sitatet...
Hehe ja det er utenfor det nkom aksepteres, det har du helt rett i. Men for all praktisk bruk er det jo greit å huske på at frekvenser får lavere rekkevidde jo høyere opp i båndene du går. Den nye 6 Ghz 6E standard som er i USA og asia vil fungere veldig bra for ditt lokalnett. Men det vil ikke ha spesielt lang rekkevidde utenfor boligen din.

Radiolinkene som idag bruker den øverste halvparten av 6 Ghz båndet står vel normalt i siktlinje fra radio til radio. Så du skal ha mye uflaks om du skal forstyrre eller skape støy for dem.

Om jeg skulle handlet så ville jeg nok valgt full bruk av hele 6 Ghz området. Risikoen får hver enkelt selv vurdere, det er jo ikke i henhold til de reglene som vil komme kraft ganske snart. Så teoretisk kan det vel dukke opp en peilebil. Men har du riktig firmware så kan du kanskje selv justere dette, uten at jeg har sjekket om det er en mulighet. Så om noen banker på så justerer du bare ruter til å maxe ut på lovlig 6.5 Ghz.