View Single Post
Trådstarter
167
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm for meg høres dette ut som det som kan bli veien til skilsmisse. Hadde selv aldri våget meg på dette der. Det har vært relativt stort frafall av butikker de siste årene, inkludert store kjeder. Nå vet jeg jo ikke om dere skal inn i en kjede eller være uavhengig, kanskje ikke super viktig uansett siden dere går inn i en bransje med massiv konkurranse, og stor konkurranse fra utenlandske selskaper, netthandel og etablerte nettbutikker som alt har varelager i EU og logistikken i orden. Jeg ser bare for meg at om denne butikken går dårlig så blir det en kime til masse stress, og den uroen får dere ikke lagt igjen når dere stenger for kvelden. For dere eier butikken, dere har finansiert varelager og sitter med masse innsats, investeringer og masse tid i et prosjekt som kanskje kan blir knallhardt å få til å gå rundt.

Normalt er jeg veldig positiv når folk snakker om å starte eget. Og jeg liker å tro at jeg ser fler muligheter og utfordring enn problemer. Men akkurat når det gjelder klær så tror jeg det kommer til å bli beintøft. Om med et eller flere barn og du kanskje med full jobb ved siden av for å balansere privatøkonomien så tror jeg fort dere besegler både skjebne og forhold om dette ikke lykkes.

Helt ærlig - med mindre dere overtar noe som faktisk HAR livets rett, i form av eksisterende gode innkjøpsavtaler, ekstra lav husleie eller andre vektige ting som tipper vektskåla i retning løp og kjøp ville jeg stoppet opp, tatt en pause også tenkt nøye gjennom dette en gang til.

Hvorfor selger dagens eier? Hva er det butikken selger og er kjent for? Er det bra beliggenhet? Grei parkering? Enkelt for kunder å finne? Siden denne bransjen er knalltøff selv for store aktører så tenker jeg at om dette skal gå bra bør det virkelig være noe av substans det dere nå skal overta. Om det i bunn og grunn er snakk om et lite varelager, leiekontrakt og noen få faste kunder ville jeg heller valgt å jobbe med hva som helst annet enn å drive klesbutikk. Assistent på gamlehjem, kassa på kiwi, parkeringvakt eller tatt et lengre studie. Gode sjanser for at både penger og egeninnsats blåses til ingen nytte på dette prosjektet. Og som mann og kone kan det bli veldig mye for forholdet. Spesielt med små barn.
Vis hele sitatet...

Hei abc! hyggelig at du engasjerer deg. Setter pris på inputs utenifra, da man fort blir veldig gira når man får en mulighet ala denne.

Ang konkuranse fra netthandel er jeg ikke så bekymra. Klesbutikken har en kundemasse som stort sett er godt voksne damer. Noen 30-50, men hovedsaklig 50-70. De tilbyr også et godt utvalg i større størrelser, noe jeg ser på som en liten nisje. (ihvertfall her i området)

parkering rett utenfor døra, så det er kjekt.

Leieprisen i seg selv er ikke noe rimeligere enn andre butikker i denne gaten, men kvm-prisen er noe lavere, slik at man får litt større butikk, samt litt større lagerplass.

Vi overtar gode innkjøpsavtaler etter hva jeg har forstått. 20% rabatt av innkjøpspris + 30 dagers løpende betaling fra 2 hovedleverandører. Ifølge forrige eier som nå går over til å jobbe agentur er vanlig avtale 2% og 10 dager.

Åpningstidene er ikke så ille, (45 timer i uka, samme som de andre butikkene i området) slik at det er fint mulig å klare seg uten ansatte (ihvertfall det første året) når vi er 2 om å dele på timene.

Vi har råd til å la vær å ta ut noe særlig i lønn det første året og isteden prioritere ekstra markedsføring og å utvikle butikken.

redigert: Glemte å nevne at vi får eksisterende varelager til 50% av innkjøpspris, slik at vi fint har råd til å kjøre en kanonåpning med 50-70% rabatt på hele butikken feks.
Selve AS'et betaler vi ikke mer enn kasseløsninga og innredninga koster.


Kom gjerne med flere innspill.
Sist endret av plexern; 22. januar 2020 kl. 21:42. Grunn: endret tekst