View Single Post
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
979
Personlig så hadde nok jeg flyttet.
Jeg forstår virkelig ikke grunnen til å bygge på områder med risikoklasse 5 for kvikk leire, unødvendig risiko og ta, selv om at en har bygget etter standardene til NVE osv.

Rapporten fra 2005 til NGI sier jo blant annet følgende (utdrag) , men viktig å bemerke at det er før eventuelle tiltak ble satt inn:
FYI jeg er ingen ekspert på temaet og jeg har kun skumlest rapporten.

" Av de 26 kartlagte kvikkleiresonene i Gjerdrum kommune er 5 kommet i høyeste faregradklasse, 7 i høyeste konsekvensklasse og 7 i de to høyeste risikoklassene."

" I Gjerdrum er det 7 soner i risikoklasse 4 og 5. Disse sonene er:"
• Fjelstad
• Kyken
• Ask Vestre
• Kråkvål
• Fossum
• Iverstun
• Hønsisletta

"For disse sonene anbefales det utført supplerende undersøkelser der dette ikke alt er utført. I tillegg er det 5 soner i faregradklasse ”høy” der det bør vurderes utført supplerende undersøkelser. Disse ligger imidlertid alle i de to høyeste risikoklassene. Disse sonene er:"
• Kyken
• Kråkvål
• Fossum
• Iverstun
• Hønsisletta

Kilde :
https://www.nve.no/flaum-og-skred/ka...rdrum-kommune/

Rapport : Gjerdrum kommune - Evaluering av risiko for kvikkleireskred - 14.01.2005

Det jeg lurer litt på er hvor mye tiltakene fra NVE innvirker på risikoklassene når en absolutt skal bygge på risikoklasse 5 for kvikk leire.
Blir eksempelvis risikoklassen redusert til 2 eller 3?
Sist endret av UrbanFreak86; 3. januar 2021 kl. 03:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.