View Single Post
Hei Conflate! =)

Du er ikke alene om å føle det slik, jeg har ca 72 andre elever på skolen min som føler det noenlunde likt =)
Folkehøgskole er skapt for mennesker som trenger ett "friår", men samtidig vil gjøre noe fornuftig, lære, knytte bånd og vennskap, reise osv.

Karakterer blir ikke vektlagt mye ved opptaket, de aller fleste folkehøgskolelærerene er godt kjent med at dårlige karakterer - ikke nødvendigvis definerer et "dårlig menneske". Jeg personlig titter litt på fravær, da dette er så og si det eneste vi stiller ett krav til. At man faktisk møter opp er helt prima både for deg som elev, og for oss som lærere. På folkehøgskole har vi slike verdier til grunns, at vi møter opp og gjør så godt vi kan i alle fall.
Dette sagt - så er det INGEN andre vurderingskriterier.

Null eksamener
Null tentamen
Null innlevering

Du trenger heller ikke egentlig å jobbe så jævla hardt heller - sålenge du møter opp (da vi trenger visse prosent for å godkjenne året ditt). Min jobb som lærer er ikke å vurdere deg etter faglig kompetanse - min jobb som lærer er å gi deg det beste året du har hatt i ditt liv - sålangt! Det er noe jeg har i grunn for min ideologi som Folkehøgskolelærer i alle fall.

Når det kommer til opptak - bruker i alle fall jeg å ringe de elevene som søker om det er noe jeg lurer på. Feks om du har mye fravær og karakterer helt i bunn, så ville jeg ringt for å prøve å "finne ut av deg", om du er en av de typiske som bare ikke greier vurderingsbasert skole/skolelei osv.
Du kan fortsatt være en topp folkehøgskole-elev, og det vet vi ikke før vi prater med deg.
Dette er noe jeg liker å gjøre, for det er ganske avgjørende for klassemiljø. Jeg feks ville aldri tatt inn en person som hadde hatt en ufyselig holdning, snakket om rus, eller sa andre ting som ikke passer å si i noen som helst sosial sammenkomst etc. Vi rett og slett "kjenner litt på viben" til den vi ringer, og så tar vi ett valg derfra.

Som oftest er det bare å være jævla motivert, gira, hyggelig og blid, åpen og ærlig - så ser de aller aller fleste rett forbi både karakterer og fravær.

Når det kommer til selve innmeldingsavgift så er dette noe du må ta opp med hver enkelt skole du søker på.
Jeg er dessverre ikke kjent med den økonomiske prosessen bak det hele - men vet at om du ringer eller sender mail, så ordner det seg omtrent alltid. Det kan hende at de kan "godkjenne plassen din", slik at du kan søke om penger fra lånekassen, og så betaler du de når de ankommer osv.

De aller fleste folkehøgskolene har ett slikt miljø som jeg beskriver vår med. Jeg tror ikke jeg kan telle på en hånd hvor mange som noen sinne har vært misfornøyd med folkehøgskolene de har gått på - i så fall så var det nok ikke pga den enkelte skolen, men selve ideologien bak alle skolene. Ergo, så er ikke folkehøgskole i det generelle akkurat noe for den personen.

Jeg vil anbefale deg å prøve diverse søkeord relatert til mote og design og se hva som kommer opp her.

http://www.folkehogskole.no/site/sko...earchtype=kurs

Lykke til! =)