View Single Post
Helsesøster har plikt til å gå til barnevernet i en slik situasjon!

Problemet til helsesøster at hun har fått beskjed av moren om å ikke si noe til henne og da har helsesøster ikke noe valg. Hadde hun fått lov til å fortelle moren at datteren hennes hadde røyket hasj, ville saken mest sannsynlig aldri havnet hos barnevernet. Fordelen hadde jo da vært at saken kunne blitt ordnet hjemme...

Nå skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg i en sak jeg kun har hørt en versjon av, men hvis ei jente klarer å overbevise sin mor om at hun ikke skal ta imot en beskjed som helsesøster vil si er det virkelig på tide å innkalle barnevernet. For alt moren vet kunne det jo vært noe veldig alvorlig. Selv om jeg ikke er noe uskyldsbarn selv er det at en 16 åring ruser seg noe man virkelig må ta tak i!

Helsesøstre kommer stadig opp i dilemmaer når det kommer til dette. Taushetsplikten settes ekstremt høy i skoleverket og på helsestasjonene, men når det er fare for liv og helse kommer hennsynet til dette naturligvis først...

BTW:
Det virker som om alle er så jævla livredde for barnevernet... De er jo der for å hjelpe folk og er ikke en institusjon som tar ungene fra folk...