View Single Post
Jeg er selv reptilentusiast, å håper virkelig på at en lovendring vil komme på banen med tid og stunder.

Da finner jeg det viktig å presisere at det norske herptilmiljøet på generell basis ikke ønsker store, farlige eller giftige dyr lovliggjort, men heller følge en positivliste over ufarlige og lettholdte arter. Det ønskes heller ikke dyr som kan formere seg eller overleve i norsk fauna, ei er det mange eksotiske reptiler som ville overlevd særlig lenge her. Positivlisten er utarbeidet med god feilmargin der vil jeg si, mange av dyrene på positivlisten ville hatt problemer flere steder i norge, selv på sommerstid.

Reptiler er primitive dyr, og kan ikke likestilles med undulater, mus/rotter eller lignende, hvor intelligensen er mye større enn enkelte tror.

Reptiler lever på instinkter, i nået. De føler ikke glede, de knytter ikke bånd. Å det er ingen problem med å få artene på positivlisten til å stortrives i ett vell oppsatt terrarium.

Å for å understreke det, her er det ikke snakk om smugling, import og viltfanging. 99% av reptilene som holdes i norge i dag, er det allerede oppdrett på, i fangenskap. Faktisk i så stor skala, at det dekker markedet vi har her. Smugling blir heller aktuelt for de med interesser for uvanlige dyr, enkelte arter og underater etc.

Fòr fås allerede kjøpt frossent over disk i majoritenen av dyrebutikker rundt om i norge, og det er ikke noe problem å få reptiler til å spise dette fra dag 1.

Det er ikke vits å si at levendefòring ikke skjer, for det gjør det, dessverre. Men dette er ikke noe som praktiseres av reptilmiljøet generelt, rett å slett fordi det ikke samsvarer med god dyrevelferd. Å er det noe jeg vil tørre å påstå vi står for, er det nettopp det. Levendefòring utgjør også en stor fare for dyret det fòres til, da det er massevis av tilfeller hvor slangen er blitt drept.

Edit: Å tilfreddstille kravene til reptiler, er på generell basis langt lettere enn ved de populære dyreartene vi har i norge i dag. Marsvin, hamstere, mus, rotter, undulater og lignende sperres inne i små, små bur, uten at de får hva de virkelig trenger.
Sist endret av A-haja; 13. februar 2014 kl. 00:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.