Tråd: Blitt kristen
View Single Post
Sitat av Afasar Vis innlegg
Nei. Dagens prester vil helt sikkert si det, men som poenget mitt var, er det svært lite kristent ved dem og den dogmatikken de forfekter. Prestene for to tusen år siden var i skarp motstand til alt Jesus stod for og proklamerte, men at de skulle hevde en form for kristendom av den grunn, er naturligvis meningsløst å påstå. Det er pinlig åpenbart at du hverken har lest Det nye testamente eller har noen peiling på hva du snakker om. Den pseudofilosofien du buser ut med på slutten, kan du heller ikke applikere på fenomener etter ditt forgodtbefinnende.
Vis hele sitatet...
Det er riktignok en god stund siden jeg har lest det gamle eller det nye testamentet, men jeg syns det er åpentbart at du ikke klarer lese mellom linjene, noe som ikke er uvanlig, uavhengig religion eller tro inkludert vitenskap...

Sitat av Afasar Vis innlegg
Vi kan jo se litt på oppskriften til frelse slik den kommer til uttrykk hos synoptikerne, altså Matteus, Markus og Lukas: Du skal forsake alle affekter og sterke følelser, i det hele tatt skal du fornekte legemets tilbøyeligheter, se f.eks Bergprekenen og kanskje spesielt (hvis du ikke gidder å lese så mye) Matt. 5,22 og videre og Mark. 9,43ff. Alle voldelige og røveriske overgrep må ennvidere taes imot uten motstand (Matt. 5,39; Luk. 6,27ff), eiendom og penger avstås (Matt. 6,19ff; Luk. 16,13) - noe som er så viktig og samtidig vanskelig å gjennomføre, at han sier: "Men ve eder, I rike!" (Luk. 6,24), for "Det er lettere for en kamel å gå gjennem et nåleøie enn for en rik å gå inn i Guds rike" (Matt. 19,24; Luk. 18,25). Generelt skal man ignorere verdens problemer, foruten de mest basale behov (Matt. 6,25ff; Luk. 12,22ff), med andre ord: "Derfor skal I være fullkomne, likesom eders himmelske Fader er fullkommen." (Matt. 5,48).
Vis hele sitatet...
Ja la oss gjøre det

Matt. 5,22: "Men jeg sier eder at hver den som blir vred på sin bror uten grunn, skal være skyldig for dommen; men den som sier til sin bror: Raka! skal være skyldig for rådet; men den som sier: Du dåre! skal være skyldig til helvedes ild."

Zarathustra: Men jeg sier dere dette, enhver som blir sint på sine medmennesker uten skjellig grunn, skal holdes ansvarlig for sine handlinger, men den som sier til sine medmennesker: Du er udugelige! skal også dømmes av sine medmennesker; men den som sier: Du tar feil! skal måtte brenne i sitt eget helvete av å være den som tok feil til slutt.

Mark. 9,43: "Og om din hånd frister dig, da hugg den av! det er bedre at du går vanfør inn til livet enn at du har dine to hender og kommer i helvede i den uslukkelige ild."

Zarathustra: Om din hånd frister deg til å gjøre galt, så kapp den av! Det er bedre å gå handikapet tilbake til livet, enn å brenne levende med to hender i sitt eget mentale helvete av all anger, sorg og fortvilelse som kommer av å handle urett.

Matt. 5,39: "Men jeg sier eder at I ikke skal sette eder imot den som er ond mot eder; men om nogen slår dig på ditt høire kinn, da vend også det andre til ham."

Zarathustra: Men jeg sier dere dette, dere skal ikke gjøre motstand mot de som er slem mot dere, nei om noen slår deg på ditt høyre kinn, vend dem også ditt andre. For det er han som slår som gjør urett mot seg selv og vil havne i sitt mentale helvete.

Luk. 6,27: "Men til eder som hører, sier jeg: Elsk eders fiender, gjør vel imot dem som hater eder."

Zarathustra: Men til dere som hører, sier jeg dette: Elsk din fiende, gjør godt mot de som hater dere, for dere skal ikke la dems handlinger bli deres handlinger, vold avler vold, ikke la din fiendes hat bli ditt hat, din fiende er allerede i sitt mentale helvete, ikke la han dra deg med dit.

Matt. 6.19: "Samle eder ikke skatter på jorden, hvor møll og rust tærer, og hvor tyver bryter inn og stjeler."

Zarathustra: Samle dere ikke jordslige skatter, jordslige skatter vil tæres slik som din kropp og likskjorta har ingen lommer, la heller deres hjerter fylles med virkelige skatter, kjærlighet, frihet og forståelse.

Luk. 16,13: "For verken dere eller noen annen kan tjene to herrer. Dere vil hate den ene og være lojale mot den andre, eller motsatt – dere vil være begeistret for den ene og forakte den andre. Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon."

Zarathustra: For verken dere eller noen andre kan gå to veier samtidig. Dere vil være begeistret for den ene og forakte den andre. Dere kan ikke tjene både Gud og jordslig gods.

Luk. 6,24: "Da er det annerledes med de rike, for de har sin eneste lykke her nede."

Zarathustra: Det er annerledes for de rike, for de har sin eneste lykke i jordslig gods, hvor stort deres hus er, hvor mange tjenere de har, hvor tykk deres lommebok er, og vil være fattige på de virkelige skatter, kjærlighet, frihet og forståelse.

Luk. 18,24: "For det er lettere for en kamel å gå gjennem et nåleøie enn for en rik å gå inn i Guds rike."

Zarathustra: Det er lettere å finne nålen i høystaken, enn for en mann rik på jordslig gods å finne guds rike."

Matt. 19,24: "Atter sier jeg eder: Det er lettere for en kamel å gå gjennem et nåleøie enn for en rik å gå inn i Guds rike."

Zarathustra: Nok en gang sier jeg dere dette: Det er letter å finne nålen i høystaken enn å finne Guds rike i jordslige skatter. Det er desverre veldig få som våkner og jo mer du hengir deg til jordslig gods jo dypere faller du i søvn.

Matt: 6,25:
"Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal ete og hva dere skal drikke, heller ikke for legemet, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten, og legemet mer enn klærne?"

Zarathustra: Derfor sier jeg dere dette: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise, hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen eller hva dere skal kle dere med, for er ikke livet mye mer enn hvilken mat, hvilken drikke eller hvilken designer merkeklær du har?

Luk. 12,22: "Derfor sier jeg eder: Vær ikke bekymret for eders liv, hvad I skal ete, heller ikke for eders legeme, hvad I skal klæ eder med."

Zarathustra: Derfor sier jeg dere dette: Vær ikke bekymret for ditt jordslige liv, dine jordslige gjenstander, for du hadde en form før du ble født og du vil ta en ny form når du dør.

Matt. 5,48:
"Derfor skal I være fullkomne, likesom eders himmelske Fader er fullkommen."

Zarathustra: Derfor skal dere være fullkomne, akkurat som deres Fader er fullkommen, for Gud hater ikke ikke de som gjør urett.

Du må da kunne se at dette er gjeldende både i dag og i andre religioner? Det er da langt fra ukjent i buddhismen at du skal løsrive deg fra det jordslige godset og finne essensen av livet.. Det er en grunn til at mange buddhister mener det holder å eie et klessplagg og en tiggerskål, og at jordslige gods holder deg vekk fra sannheten, det ikke er noe virkelig lykke i jordslig gods..

Om du tar deg en kikk ut, vil du ikke da være enig i at det er menneskets grådighet og besettelse av ting er som med på å forpeste denne verden? Det er heller ikke ukjent i verken buddhismen, taoismen eller andre livssyn at hat, arroganse, sjalusi osv leder deg inn på en sti som til syvende og sist vil gi deg et svært snevert syn på livet, noe som også er gjeldende i dag.. Det er åpenbart dette det er snakk om når man leser i bibelen at du ikke skal bekymre deg over det jordslige livet... Du må da skjønne det?

"I buddhismen finnes det ikke noen frelse slik som den er kjent i andre religioner, det viktigste i buddhismen er å oppnå nirvana. I buddhistisk tenkning anses ikke dette som noe man legger til eller henter utenfor seg selv, men det som er til stede helt av seg selv når man har fjernet årsakene til lidelse i ens eget sinn. Metoden går derfor ut på å frigjøre seg fra årsakene til lidelsen, de såkalte «sinngiftene» (innbilninger og forutinntatthet, og inngrodde vanemønstre av grådighet, hat, arroganse og misunnelse), ved at man i stedet for å tenke, tale og handle ut fra disse, «våkner opp» og forholder seg til virkeligheten slik den er, og til slutt oppnår nirvana."

Sitat av Afasar Vis innlegg
Evangelitsen Johannes sier også at verdens gjerninger er onde (Joh. 7,7), mens de gode - Guds gjerninger - er troen på Kristus (Joh. 6,29) og å være hans tjener (Joh. 12,26). Han er nettopp "veien og sannheten og livet" (Joh. 14,6) og "Den som tror på mig, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør" (Joh. 14,12). Det er verdens fyrste (Joh. 12,31), faktisk selve verden som er motstanderen som skal overvinnes (Joh. 16,33), og de er heller ikke av verden: "De er ikke av verden, likesom jeg ikke er av verden" (Joh. 17,16).
Vis hele sitatet...
Verdens onde gjerninger VS Guds gode gjerninger, vel det kan også beskrives slik: Fader himmel (som er antimaterie) VS Moder Jord (som er materie). Regner med du skjønner dualisme, og forskjellen på meg og en kristen er at jeg tror begge er like nødvendig og ikke at den ene eller den andre er mer ond eller god, for du kan ikke ha den ene uten den andre, men det burde være enkelt å skjønne hvorfor kristne og andre religioner undertrykker kvinner og det feminine generelt. For mange religiøse både før og i dag mente/mener at:

Mannen har alltid vært mer opptatt av hva som befinner seg utenfor vår planet, mens kvinner har alltid vært mer opptatt av å velte seg i jordslig gods og jordslig tankegang.. Når man bruker elementene som beskrivelse på mennesket sier de: Luft er tanker/sinn, Ild er vilje/driv, Jord er selve legemet/mat, drikke klær, sminke og Vann er følelser. Veldig mange av de tingene som mange religioner ser på som negativt er det et flertall av kvinner som utøver, noen menn bryr seg selvfølgelig om utseende og klær, jobb og status, men i forholder til kvinnen er vi ikke i nærheten så overfladiske...Jeg er ikke nødvendigvis enig, men alle vet jo at dette har skjedd og skjer den dag i dag...

Det må da være mulig å se hva det er snakk om også her? Når du blir "frelst", "opplyst" vil du gjøre et "bevisshetsskifte", akkurat som mange får av "nær døden opplevelser". Når dette bevisshetsskifte skjer er det så overhvelmende at det intrigeres i kroppen og sinnet, du vil derfor etter at du har blitt "frelst" leve som om: "Den som tror på mig, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør... Det er ikke en regel, det er en forklaring på hva som skjer når du finner Gud, du kan ikke lenger la vær å leve etter en viss moral... Det så såre enkelt som at et barn som slutter å slå andre etter at det har blitt slått selv, fordi barnet nå har den nødvendige forståelse..

Sitat av Afasar Vis innlegg
Også i Paulus', Jakobs' og Johannes brev, er kjødet og denne verden motstandere mot Kristus: "kjødets attrå er fiendskap mot Gud" (Rom. 8,7); "vet I ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud?" (Jak. 4,4); "Om nogen elsker verden, da er kjærligheten til Faderen ikke i ham" (1 Joh. 2,15) osv. osv.

Som du kan se, er kristendommen opprinnelig en veldig eksklusiv religion: "Gå inn gjennem den trange port! for den port er vid, og den vei er bred som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennem den; 14 for den port er trang, og den vei er smal som fører til livet, og få er de som finner den." (Matt. 7,13f)
Vis hele sitatet...
Igjen, er det så vanskelig å se det åpenlyse? Kroppen holder deg igjen i den forstand som Nietzsche snakker om: "All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses." Det er faktisk ikke verre, kroppen er som et fengsel for noen, og ikke kom her å si at Nietzsche var en religiøs mann..

Sitat av Afasar Vis innlegg
Kan ikke du og alle andre faktisk lese Bibelen og om hvilke kulturkretser og religioner den drar på? De såkalte kristne er jo verre enn "skeptikerne"..
Vis hele sitatet...
Kan ikke du og alle de som forventer at folk skal vite den molekylære strukturen på vann før de legger ut på en svømmetur, komme ned til resten av oss som enda prøver å forstå hva det hele går ut på? Hvorfor er vi mennesker så opptatt av svar i det hele tatt? Hvorfor er vi så redd for forandring, og hvor mye av denne frykten holder oss tilbake fra å virkelig hengi seg til livet og øyeblikket? Ting forandrer seg hele tiden, det eneste konstante er forandring, noe som betyr at et svar er bare et svar der og da og svaret på et spørsmål forandrer seg sammen med universet!

Sitat av Afasar Vis innlegg
Ser du ikke hva du siterer? Yahwehs filosofiske genealogi er ikke et ukjent tema, og ingen, bortsett fra fanatiske, hjernedøde moderne kristne hevder at gudsbegrepet i Bibelen ikke undergår mange forvandlinger. Se f.eks. sammenblandingen av Yahwehs og "Satans" (som på hebraisk betyr motstander) roller i Andre Samuelsbok (fra ca. 600 fvt.) og Første Krønikerbok (300 fvt.). Historiene er praktisk talt identiske, men i førstnevnte er det HERREN (YHWH) som "egger" David til den kommunikative og derfor syndige handling å holde manntall. I sistnevnte er det Satan som "frister" David til å synde mot HERREN. Et bittelite eksempel..
Vis hele sitatet...
Jo den er god, men da skjønner jeg virkelig ikke meningen med denne uttalesen:

Sitat av Afasar Vis innlegg
Å sammenholde den kristne Gud Fader med den gammeltestamentlige Yahweh er også ganske merkelig. Abrahams gud var virkelig hans, en lokal gud blant mange, der som andre kjæledyr må fôres, fugler spiser han i ett jafs, mens kuer og lignende må skjæres opp. Han tåler ikke engang dagslys, så han må spise om natten og trygler likeledes Jakob om å slippe ham før dagen gryr etter å ha tapt en brytekamp mot ham. Nei, ingen Gud Allmektig her.
Vis hele sitatet...
Sitat av Afasar Vis innlegg
Dette har ingenting med kristendommen å gjøre. Som sagt, det er ikke opp til deg å finne på ting..
Vis hele sitatet...
Jeg finner ikke opp ting, mikro/makro er en kjent teori i forskjellige religioner og livssyn. Det er ganske mange tusen år siden det for første gang ble sagt at hele universet kan forklares med en pust ut og en pust inn... Og når du skal få en forståelse av en tekst som er tusen av år gammel, må du nesten sette deg inn i hvordan de tenkte på den tiden det ble skrevet, eller?

Sitat av Afasar Vis innlegg
Det er ikke et oppgulp, men et underbygget poeng om at dagens kristendom, slik den blant annet kommer til uttrykk på Visjon Norge, har ytterst lite å gjøre med urkristendommen.
Vis hele sitatet...
Det bestemmer ikke du, eller flertallet for den saks skyld, det kan hende at de "frelste" kun preket, mens det var de "ufrelste" som skrev ned alle tekstene uten forståelsen bak ordene de skrev, kanskje man ikke delte all informasjon før, da informasjon faktisk er makt..

Tenk deg om et lite sekund og fortelle meg om disse ordene har betydd det samme for deg hele ditt liv: Å være eller å ikke være.. Om du er ærlig med deg selv VET du at de ordene har forandret seg ettersom du har fått mer livserfaring, hvorfor skulle det ikke være sånn med alle ord?