Tråd: Blitt kristen
View Single Post
Sitat av ssindreb Vis innlegg
Beklager om jeg postet feil, admin må gjerne flytte den, men synes den passet her.

Hei!

Er en gutt på 18 nå, og har vell alltid trodd på Gud og Jesus, spesielt etter jeg ble ca 17 år. (gikk meg vill i villmarken, med bare store kampsteiner.)

Min far er kristen, men rart kristen, på en måte. han tror på alt i bibelen, blitt frelst og alt. Kuttet ut musikken med kristen-musikk, og gått all-in for det..

Jeg bestemte meg for ca 2 uker siden at jeg skulle bli med på et kristentmøte, evangeliet.
Der talte folk i tunge, ble frelst og bedt for. Jeg stilte meg i kø, og så folk både gråte, falle, smile og you name it..
Vis hele sitatet...
Om du ser dokumentaren Jesus camp, vil du helt sikkert kjenne igjen mye av det du så på vekkelsesmøte du var på, selv har jeg ikke greid å se hele dokumentaren, da jeg synes det er grusomt å se hvordan foreldre trykker religion ned i halsen på sine barn. Jeg synes også det er skremmende hvordan små barn gjør så godt de kan for å etterligne menneskene rundt seg, i forsøk på å passe inn i den formen foreldrene ønsker å presser barna sine inn i. En ganske så grusom og skremmende dokumentar, sett gjennom en ateist sine øyne.

Om du ser den greier du kanskje å se hvor feil det sporet du begir deg inn på egentlig er.

Sitat av ssindreb
Jeg ble skremt av dette, men fortsatte. Jeg ville bli frelst. Det kom ei dame som drev med det, og helbredet meg (har slitt med suicidale tanker og depresjon en stund. gjør vel det litt enda), samt frelst meg.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig blir man skremt av slik, det er skremmende å se voksne mennesker oppføre seg som gale, og det er bare et spill for galleriet. Og selv om helt sikkert de fleste, om ikke alle deltagerne vil hevde at de er frels og jeg vet ikke hva, så er dette bare selvbedrag og massesuggesjon, vær så snill og ta til fornuften og styr unna, det vil du ha mye større utbytte av.

Det er ingen som på "magisk" vis kan helbrede deg for depresjon, men du kan ved hjelp av en psykolog og tid, klare å jobbe deg gjennom depresjonen og med tiden se lysere på livet. For om du fortsetter søken etter å bli frelst, kommer dette bare til å føre til en følelsesmessig bergogdalbane, hvor du i det ene øyeblikket "svever i skyene", for så å rase ned og lande som en base hopper uten fallskjerm, men hvis det er det du ønsker, så for all del, jeg skal ikke prøve å nekte deg, jeg vil bare at du tenker deg om.

Sitat av ssindreb
men jeg føler ikke at jeg føler meg frelst.. mens andre hadde store forandringer i livet. de merket det mao svært godt..

hvorfor gjorde ikke jeg det? hvordan vet jeg om jeg er frelst?

må man lese bibel og slikt hver dag? hvordan vet jeg om Gud er med meg?

PS: ikke noe d**** kommentarer
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende at dersom du bare forteller deg selv mange nok ganger at du er frelst, så greier du å overbevise deg selv om at du er det, men det jeg tror, er at det er fornuften din som stritter i mot.
Det å være religiøs i dag er mye vanskeligere enn hva det var før, for nå finnes det forklaringer og empiriske bevis på nær sagt alt bibelen eller andre religiøse tekster prøver å forklare.
Så at du har en indre konflikt i forbindelse med religion, er ikke det minste rart, det ville slik jeg ser det, vært mye merkeligere dersom du ikke hadde det. Så lytt til fornuften din og oppsøk hjelp hos fastlegen, ikke hos et evangeliesenter. Fastlegen kan gi deg henvisning til psykolog, du blir mest sannsynlig nødt til å stå på venteliste, da pågangen hos psykologer i dag er veldig stor, men når du kommer deg til psykolog kan du få reel og profesjonell hjelp som vil kunne hjelpe deg gjennom resten av livet.

Sitat av ssindreb Vis innlegg
var skeptisk, og nervøs ja.. hmm. hvordan får jeg mere tro da? tror jo mye på det?
Vis hele sitatet...
Du tror mye, men ikke nok (i følge deg selv), hvorfor ikke bare lytte til fornuften din som tydeligvis prøver å fortelle deg at det er noe som skurrer, religion er en løsning for mange, men det å bygge virkelighetsoppfatningen sin på religion, blir som å bygge et korthus, det skal bare et lite vindpust til for å rase alt sammen.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Din tro er hva DU gjør den til. Det er ingen oppskrift på hvordan å tro. Jeg er selv kristen/ortodoks/katolikk eller noe i den sjangeren, men jeg går sjeldent i kirken, på arrangementer og preiker ikke.

Jeg støtter meg mest på troen når ting er vanskelige, resten av familien er ikke særlig troende så det er noe jeg selv har funnet frem til.
Vis hele sitatet...
Så beleilig da, men du er klar over at du da etter mange religioner ikke oppfyller kravene og derfor like gjerne kunne latt være å tro?
For som Jonta har gått rimelig grundig inn på, hva gjør din tro til den rette og hvorfor tro i det hele tatt, når det du tror mest sannsynlig er feil, gitt ut fra det antall forskjellige religioner og avgreninger av disse som praktiseres?

For eksempel: En mann på 80 år som er for syk til å gå til Kirken er ikke mindre kristen en enn mann på 30 som er i kirken hver dag.

En gutt på 15 år som sliter med en alvorlig sykdom er ikke mindre fotballsupporter enn gutten som har råd og midler til å gå på alle fotballkampene.

enkelt å greit.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke så enkelt og greit, for på hvilket grunnlag kan du si det?
Det er millioner og sannsynligvis milliarder av mennesker som er overbevist om at det du tror ikke stemmer. Så hva setter deg i en posisjon til å si at det du tror er mer riktig enn hva noen andre tror?
For mange muslimer vil et minimum være å be fem ganger om dagen, hvorfor er du fritatt slike plikter?

Her inne på Freak er det også mye "hat" mot kristne og jeg bryr meg rett og slett ikke egentlig, folk for tro hva de vil så lenge de ikke PLAGER meg eller andre med det så er det opp til personen selv.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med hat å gjøre, hvertfall ikke fra min side, at jeg tidvis blir provosert når religiøse fremmer sitt verdenssyn, ja absolutt, men det er fordi det presenteres usannheter som om det var sannheter. Gjerne da i forbindelse med naturens sammensetning og oppbygning.

Men om du er en god troende og ikke tyr til ekstrem tro osv. Så er du over gjennomsnittet en god mann. Religion skaper mye krig og uro men tenk på den andre delen der flere millioner lever et "rent" og godhjertet liv.

Lykke til mann Må Gud være med deg på dine eventyr.

heartslava!
Vis hele sitatet...
En god troende etter din definisjon da?
For det er mange andre definisjoner på god troende hvor blant annet du med din tro ikke stiller spesielt sterkt.

Sitat av Say_no_more Vis innlegg
Jeg er kristen, og tror på Gud. Har vokst opp i en kristen familie, osv...
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg hvor du har hentet fasiten din fra? I og med at du hevder å sitte på sannheten, da du mener at vekkelsesmøter er humbug, men ikke det du selv tror på.
Og du sier at du har valgt å tro, har du da valgt å tro selv om du innerst inne egentlig tviler, hva var det i så fall som førte til at troen vant?

Sitat av Thraxes Vis innlegg
Hei! Jeg er muslim men skal prøve å svare på noe av det du spør etter i og med at begge religionene er ganske like.
Vis hele sitatet...
Det virker som du har innsett at det er en del likheter mellom forskjellige religioner, hvorfor ikke like gjerne avvise all religion, da det er tydelig at de fleste om ikke samtlige religioner tar feil? Og hvorfor er din måte å praktisere tro på riktig?

Sitat av Thraxes
Anyways, først sier du at du har slitt litt med depresjoner og jeg antar at det er noe av grunnen til at du valgte å bli religiøs(?). Et bra valg vil jeg si, kanskje du oppnår indre ro.
Vis hele sitatet...
Jeg tror mulighetene for TS til å oppnå indre ro er mye større dersom han styrer vekk fra religion, for jeg er av oppfatningen at religion i de aller fleste tilfeller skaper en indre konflikt og dermed også uro. For skal man legg sin lit til religion er man nødt til "svelge veldig mange kameler" og det er bare et spørsmål om tid før man setter en i halsen.

Sitat av Thraxes Vis innlegg
Vet ikke hvordan du ellers vil at han skal lære om religionen sin? Han kan selvsagt sitte hjemme på rommet og studere bibelen, men i mine øyne er det bedre å være blant like sinnede.
Vis hele sitatet...
Det er klart at skal man først bedrive selvbedrag, vil dette være enklere når man befinner seg blant likesinnede, det sier seg vel egentlig selv.

Sitat av Thraxes
Er ikke sikker på hvordan man ber som kristen, men i islam ber man ihvertfall faste 5 bønner om dagen. Trodde det var noe ala det samme i kristendommen.
Vis hele sitatet...
Hvordan man ber som kristen er avhengig av hvem du spør, spør du ti forskjellige prester vil du sikkert få ti forskjellige svar, riktignok med en del likhetstrekk.


Sitat av vacant Vis innlegg
Og tviler man på den kan man bare sette seg ned å reflektere over hvor unik eksistansen egentlig er, hvor fascinerende gjennomført alt fra en plantes indre stilk og geometri i blomsten er til hvor utilfeldig system vi mennesker er utviklet av.
Vis hele sitatet...
Dette er kun din personlige overbevisning og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Det er ingenting som tyder på at mennesker eller annet liv på denne planeten er et resultat av noe annet enn naturlig seleksjon, eller evolusjon som det også blir kalt.

Og når det kommer til resten av innlegget ditt er det i all hovedsak personlige overbevisninger og cherry picking du forholder deg til.

Sitat av vacant
Minner også om utallige overnaturlige hendelser gjennom mange tusen år i menneskers liv, samt uforklarlige helbredelser, livsforandrende åpenbaringer, og det faktum at absolutt all dokumentasjon fra eldre kulturer viser at de trodde på og fikk hjelp av en uforklarlig kraft. Det er først etter bokbrenningene på 1800-tallet og ødeleggelse av diverse sivilisasjoner og kulturer at det gradvis ble mer og mer normalt å ikke tro.
Vis hele sitatet...
Hvor tar du disse påstandene fra, hvilke overnaturlige hendelser og fakta er det du snakker om, kan du komme med noe som helst dokumentasjon på dette?
For skal du presenter noe som fakta, vil jeg ha mer enn ditt ord.
Sist endret av Veggen; 10. juli 2013 kl. 15:06.