Tråd: Blitt kristen
View Single Post
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
196
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Hei! Jeg er muslim men skal prøve å svare på noe av det du spør etter i og med at begge religionene er ganske like. Anyways, først sier du at du har slitt litt med depresjoner og jeg antar at det er noe av grunnen til at du valgte å bli religiøs(?). Et bra valg vil jeg si, kanskje du oppnår indre ro. Men først må du vite at ingeting kommer med engang. At du følte du ikke ble frelst kan være at du hadde håpet på for mye, at du skulle føle deg bedre, eller at du skulle få indre ro og gud vet hva. Men det første steget er at du har troen i deg, ut fra det kan du videre bygge på troen. Les, studer og lytt til hva andre kristne har å si. Vær med på møter, samlinger, alt som generelt kan øke troen din.

En ting til, vet ikke helt hvordan kristne ber, men bønn er en viktig del av en religion. Grunnen til at vi er til er for å be (og seff alt det andre, skole, gifte seg, ha det morro, jobbe osv.) til gud. Jo mer du ber, jo mer vil troen din øke, kanskje til det punktet at du får indre ro og blir kvitt depresjoner. Men husk, ikke mist troen fordi du ikke føler noe der og da.
)
Vis hele sitatet...

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor i all verden skal folk snu seg til religion når de sliter med individuelle psykise plager? Hva har religion å tilføye deres liv utenom ren hat og fordømmelse, ekskludering og total bortforklaring av det mest spektakulære fenomen i universets historie?

En annen ting du nevner er "Les, studer og lytt til hva andre kristne har å si. Vær med på møter, samlinger, alt som generelt kan øke troen din."
Dette er kanskje noe av det mest frastøtende virkemiddelet for å "øke en tro" jeg noen gang har hørt om. Det å lytte til andre og press deg selv til å bli overbevist av en annen manns ondsinnede overbevisning er ren presset hjernevasking, og etisk motbydelig.

Og, hvordan skal bønn lede en person til å "bli kvitt" depresjoner og "øke troen"? Du presiserer ikke en gang hva han skal be om.
Tenk hvis personen er letter åpen for denne hjernevaskingen og helt dagligdagse fenomener overbeviser ham om å støtte en tro som vil ha deg til å drepe hver eneste person i en by om bare en av dem tror på noe annet.(Femte Mosebok 13:13-19)


Poenget her er det, at å presse seg selv til å tro på ikke-bevisbare fenomener kjent som vrangforestillinger, er ikke bare helt ulogisk men også etisk galt.