Tråd: Hovedkort
View Single Post
Hvilket budsjett har du?

Greit nok kort:
Ikke den helt store og krevende brukeren? Da kan du fint greie deg med et VIA KT133A basert hovedkort som f.eks. MSI MS-6330. Det nevnte kortet bør nå være å få tak i til omkring 1000-lappen, kanskje også noe under. VIA KT133A kortene støtter PC133 SDRAM, UDMA100 og er typisk svært pålitelige hovedkort, iallefall så lenge man holder seg til de mer anerkjente produsentene (ASUS, ABIT, MSI etc). Disse kortene støtter også AMD Athlon XP prosessorer med 266 MHz FSB.

High-end
Hvis du spiller mye, bruker krevende programmer eller er i det hele tatt ute etter best mulig ytelse kan et EPoX EP-8KHA+ være et meget godt kjøp. Kortet er basert på KT266A brikkesettet, som er det eneste riktige å kjøpe til raske Socket-A systemer pr i dag. EP-8KHA+ har vist seg å være stabilt, overklokkingsvennlig og har vist god ytelse i tester. Husk at du trenger DDR SDRAM til KT266x baserte hovedkort.

Om du driter i prisen:
Om du ikke bryr deg særlig om prisen, bør du se nærmere på de KT266A baserte kortene fra ABIT og ASUS. Førstnevnte produsent leverer KR7A-RAID til omkring 1800 kroner, mens sistnevnte - ASUS, er ute med sitt A7V266-E, som du nok må punge ut ganske kraftig for. Regn iallefall med å betale over 2000 kroner for KT266A kortet fra ASUS. Begge kortene er stabile, meget raske og tilbyr gode overklokkingsmuligheter, men ASUS regnes for å være noen få prosentpoeng foran i de fleste tester når det gjelder ytelse - og er nylig blitt utropt til ytelsekongen i KT266A leiren.

Jeg anbefaler deg å kjøpe et asus kort, har selv et abit kort og
vuderer å byttet. Jeg kan love deg at det er dønn stabilt! I
promiss u that... Fikk kildene mine fra #hardware.no

Håper du fikk litt hjelp av meg da.. =)