View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det er ikke så lett å få dødsstraff i USA. For det første er det ytterst få som faktisk får det iforhold til alle de kriminelle som faktisk lever i det landet, for det andre så må du har gjort noe skikkelig bad for å få dødsstraff - Man får ikke dødsstraff for å ha stjålet en bil liksom. I USA har de nesten mildere straffer enn Norge når det gjelder narkotika også. Get your facts straight før du prøver å hetse et helt land.
Vis hele sitatet...
Jeg hetser ikke et land, jeg hetser dødsstraff. Hvis du leser igjennom en gang til, sa jeg "i den vestlige verden", og brukte USA som eksempel. Men siden du nevner det, er USA et ganske så fucka land. Jeg driter i hva noen har gjort, jeg synes ingen mennesker har rett til å utpeke seg som overmenneske til den grad at de kan bedømme hvorvidt et annet menneske har rett til å leve.

Other capital crimes include: the use of a weapon of mass destruction resulting in death, espionage, terrorism, certain violations of the Geneva Conventions that result in the death of one or more persons, and treason at the federal level; aggravated rape in Louisiana, Florida, and Oklahoma; extortionate kidnapping in Oklahoma; aggravated kidnapping in Georgia, Idaho, Kentucky and South Carolina; aircraft hijacking in Alabama; drug trafficking resulting in a person's death in Connecticut and Florida; train wrecking which leads to a person's death, and perjury which leads to a person's death in California.
Vis hele sitatet...
Fra Wikipedia.
Altså man kan bli henretta for:
- Spionasje; problematisk fordi nesten hvem som helst kan bli dømt for dette.
- Mord
- Terrorisme; hvem som helst kan bli utnevnt som "terrorist" så lenge de gjør opprør mot fundamentale verdier staten har. De trenger ikke engang bruke terror som opprør.
- Kidnapping; med skilsmissestatisktikken i den vestlige verden, er det nok mange som "kidnapper" barna sine.
- Voldtekt; uskyldige kan bli dømt. Voldtektsoffer har en tendens til å være forvirret etter en slik situasjon og kan utpeke feil gjerningsperson. Og hvor går grensa på hva som er voldtekt? Om man har sex på fest og angrer etterpå, kan man da kalle det voldtekt? Hva om dama lyver?
- Togulykker som fører til død; togulykker, sier seg selv? Hvis et NSB tog hadde kjørt av sporet pga dårlig vedlikehold og et menneske hadde blitt drept, skulle da togføreren blitt henrettet? Eller hva med de vognene som kjørte av i Oslo for en stund siden. Burde noen blitt henretta for det, bare for å få dømt noen?

Det står "aggravated" rape/kidnapping, men dette blir en definisjonssak. Eksemplene mine er satt litt på spissen, men det er for å vise hva som er problematisk med å dømme noen på grunnlag av disse handlingene. Så klart kan noen ha voldtatt noen og drept dem på en brutal måte, og kanskje man har sikre bevis på at man har funnet gjerningspersonen, men som sagt, man vet aldri hva som ligger til grunne for det. Og igjen, jeg driter i hva noen har gjort. Ingen mennesker bør være utnevnt som overmenneske til den grad at de har rett til å bestemme hvorvidt et annet individ har rett til å leve (og rettferdiggjøre enda et drap med dette).

Newly-available DNA evidence has allowed the exoneration of more than 15 death row inmates since 1992 in the U.S.
Vis hele sitatet...
I rest my case.

For de som er interessert, les saken om Derek Bentley (England). En funksjonshemma gutt som ble henretta fordi kameraten hans skøt en politimann mens de rana en godteributikk. Teknisk sett ble han henretta fordi han stjal godteri. Grunnlaget for henrettelsen var at da politiet ankom, skal Bentley ha sagt "give it to him" (som i "gi han pistolen") men kameraten hadde deretter skutt politimannen, så de tolket det som at Bentley hadde gitt kameraten ordre om å skyte politimannen. De kunne ikke henrette kameraten, siden han var for ung, men de ville bare gi noen skylden og dømme noen for det, så det ble Bentley, den funksjonshemma gutten som stjal godteri.
Familien kjempet i mange år for å få en posthum benåding (at de skulle innrømme at han ble uskyldig dømt).

Ellers er det jo saken om Stanley Tookie Williams. Hvis noen husker den? Mann som ble henretta for drap mange år etter han hadde begått dem. Han hadde forandra seg, skrevet flere barnebøker og antivold/gjeng-bøker. Skapte mye mediaomtale. Det er mange som mener det var feil å henrette han.