Tråd: Selvmord
View Single Post
Vil snu det litt på hodet;
Hvis man ikke lenger ønsker å fortsette livet av forskjellige grunner,
skal man da bare på grunn av andre mennesker gjøre det?
Har selv tidligere vært oppe i samme situasjon men ikke
nå lenger

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har ikke orket å lese hele tråden ettersom at det er veldig mye informasjon og meninger som gjentar seg selv.

Ser at det debatteres heftig rundt det å bestemme over sitt eget liv. Om man skal få lov til å velge om eller når man skal ende det eller ikke.
Det at loven sier at selvmord er straffbart kan virke idiotisk i seg selv dersom man ikke tenker grundig over det. Personen som velger å gjøre slutt på sine sorger eller problemer merker jo ingenting etter at selvmordet er fullbyrdet.

Men det jeg har klart å tenke ut er at dette egentlig er viktig for samfunnet vårt! Lurer du på hvorfor? Det høres kanskje litt kynisk og kaldt ut, men det får nå gå. Dette er bare hvordan jeg har tenkt på saker og ting.

Ved å ha den lovgivningen på akkurat dette området forhindrer staten faktisk flere typer kriminalitet i tillegg til å ha allmennprevantive virkinger. Da hovedsaklig vinningskriminalitet og mord etter hva jeg klarer å tenke ut.

Her er et av flere scenarioer der lovgivningen rundt selvmord muligens forhindrer kriminalitet:

La oss si at vi tenker oss en mann med god jobb, fint hus, dyr bil hytte på fjellet, en vakker kone og en feit livsforsikring. Alt ser normalt og flott ut for de nærmeste.
Men bak den pene fasaden er det en forsmådd og ustabil kone som egentlig bare ønsker han død etter at hun i all hemlighet har innledet et forhold til den mye kjekkere og mer utagerende mannen som hun traff på julebordet for et halvt år siden. Ektemannen har også et skjult alkoholproblem i tillegg til at han er glad i å bruke narkotiske medisiner for nervene sine. Dette har ført til flere voldelige episoder i hjemmet.

Dersom han dør vil jo hun få alt av verdier i tillegg til at hun er "fri" på to måter. Hun kan bruke ektemannens verdier som hun selv ønker og hun kan finne seg en ny mann uten at det blir noe oppstyr ut av det.
Han har hun jo allerede klar.

Men dersom en person som har en feit livsforsikring tar sitt eget liv, vil vedkomne, eller familien ikke motta noen utbetaling.
Derfor kan det i slike situasjoner være veldig viktig med slike lover som man vanligvis ser på som helt idiotiske.
Dessuten må man også tenke på hvor mye et selvmord kan prege mange personer.
Det er også dyrt for staten å ta seg av alt rundt slike hendelser.

Før dere tenker på å skjelle meg ut for det jeg har skrevet ønsker jeg å si at
jeg hadde en i famlien som prøvde å ta livet bare for noen måneder siden.

Dette var pga. rusproblemer, psykiske problemer etter dykkerarbeid i nordsjøen og muligens grunnet steroidemisbruk.

Selvmord av denne typen tilhører en gruppe, men det fins også personer som tar livet sitt for å hjelpe andre. Feks. i økonomiske situasjoner som kan minne om det jeg nevnte ovenfor.
Der livsforsikringen og sletting av gjeld ligger til grunn for selvmordet.

Selvmord og feighet er to ord som jeg mener burde holdes langt unna hverandre.
Enkelte personer har så store problemer (psykiske eller i hverdagen) at man ikke kan sette seg inn i deres situasjon uten å ha vært gjennom det selv.
Heldigvis har jeg aldri hatt det slik og håper at jeg aldri får oppleve det heller.
Vis hele sitatet...
Joda, helt enig med deg
men da er dette grunnet på feil moralsk grunnlag
Sist endret av Gloss; 2. mars 2009 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.