View Single Post
"All of America lies at the end of wilderness road, and our past is not a dead past, but still lives with us. Our forefathers had civilization inside themselves, the wild outside. We live in the civilization they created, but within us the wilderness still lingers. What they dreamed, we live, and what the lived, we dream"


Hvilken: Lonesome Dove av Larry Mcmurtry. Utgitt i 1985. 843 sider. Vunnet pullitzer og en TV serie er laget basert på boken.

Hva: En episk westernhistorie, med alt det skal inneholde. Den er innom omtrent alle temaer forbundet med sjangeren: cowboyer, indianere, kvegdrift, soldater, gambling og horer. Det eneste temaet forbundet med sjangeren som ikke er nevnt med ett ord er gruvedrift og gullgraving, men det er ikke relevant for epoken og lokasjonen. Jeg vil påstå boken er høyst realistisk, med kun noen få litt for tilfeldige tilfeldigheter.

Historien dreier seg om to ganske pensjonerte Texas rangers som finner tilværelsen litt kjedelig etter at Texas er bosatt og både indianere og mexicanere er så godt som kuet. De bestemmer seg derfor (etter mye om og men) for å være de første til å starte en kvegranch i Montana, opp mot grensen til Canada, hvor få eller ingen enda hadde bosatt seg. De samler en gjeng folk med varierende forutsetning for å klare noe sånt, og setter i gang med å drive mange tusen stjålne kveg og hester de vel tre tusen miles det er fra Texas til Montana. Det er mange karakterer, og historien fortelles fra mange vinkler. Nesten halvveis i boken blir man introdusert for nye karakterer, et helt annet sted i landet, som igjen flettes inn i den overordnede historien på finurlig måte.


Hvorfor: Jeg elsker western, og sluker det meste av underholdning med tematikken. Jeg har lest mye Zane Grey, Wilbur Smith osv. og har hørt at denne boken skal være blant kremen av western bøker. Endelig hadde jeg en sommer med tid nok til at jeg gikk på den.

Hvordan: Det beste jeg har lest. En helt usannsynlig godt skrevet bok, hvor alle karakterer føles ekte, og hele historien føles svært realistisk i hvordan den utfolder seg. Ingenting virker som skjer bare for at plottet skal gå videre. Kvinnelige karakterer er veldig godt skrevet til mannlig forfatter å være. Kan ikke anbefale denne varmt nok. Starten føles litt treg, men det setter naturlig nok opp grunnlaget for resten av boken. Jeg føler jeg lærte mye om epoken og kulturen i USA på denne tiden, enda så mye western jeg har sett og lest. 10/10, nå skal jeg finne ut om blood meridian er bedre