View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Dette er litt off-topic, men trådstarter: har du noen formening i det hele tatt om hvor mange av "dere" som fortsatt ligger på Anslinger-linja når det gjelder cannabis, og hvor mange som har et realistisk syn på ting?
Vis hele sitatet...
- Alt bør kunne bli forsket på og vurdert som eventuelt potensiale for effektiv medisin og nytteverdi.

- Legaliser mener de fleste jeg kjenner i legestanden. Hadde cannabis vært populært hos hvit overklasse og ikke hos afro amerikanere og meksikanerer så hadde det nok ikke vært forbudt.

- Jeg tenker legaliser. Både til moro og som medisin. Weedmonopolet med bla mulighet for hobbydyrkere å presentere sitt produkt er en fin begynnelse. Aldersgrense bør helst være 21 år for å minimerer skaderisiko hos yngre. evt også sopp. Hva du dyrker i eget hjem og bruker selv bør være din business. Forbud mot salg utenom polet.

Sitat av Mia123 Vis innlegg
Hva er ditt syn på dette?

Er det flere som lider av psykoser og Schizofreni nå til dags, og som hører kommanderende stemmer. Eller er det bare det at man leser mer om det i media?

Jeg var selv offer for en med schizofreni som hørte kommanderende stemmer som ba h*n om å ta med kniv ut og drepe. Folk måtte dø, og det resulterte i at jeg angrepet med kniv. H*n prøvde å stikke meg flere ganger, klarte det heldigvis ikke da jeg klarte å skrike etter hjelp. Men det var så utrolig ekkelt og jeg har nå fått ptsd etter hendelsen. Klarer ikke jobbe, så vidt jeg klarer gå ut av huset....

Men tilbake til spørsmålet, tror du det er flere som sliter med at de er schizofrene nå? Hvordan går det så langt at de faktisk handler på stemmene som forteller at de må ut og drepe? De fleste er vel ikke voldelig, men så leser man stadig om folk som vil ut og drepe tilfeldige.

Hva tror du evt kan hjelpe for å avdekke slike mennesker med alvorlige psykiske lidelser?
Vis hele sitatet...
Hei. kjipt at du opplevde det. Håper du får hjelp for din PTSD, man kan få god behandling og bli kurert for det. Har også opplevd schizofreni på nært hold på ubehagelig vis (kan ikke gå nærmere på det)
Ofte er det motsatt, at de med schizofreni er mer utsatt for vold og overgrep.
Hvorvidt schizofreni er stigende, stabil eller synkende er omdiskutert, man har med moderne tester og vurderinger klart å identifisere tidligere og hyppigere tilstanden. Men noe særlig økning er det ikke, og ja, mediatrykk i vår tid er for mye, anbefaler alle å ta en dag helt fri fra nyheter, sosiale medier o.l Om du klarer, gå en uke uten.

Er sjeldent at slikt skjer. At de med tilstanden går til skrittet å skade andre. Ofte får de behandling før en kommer til det punktet.
Er mer farlig å være full i en taxi kø, litt krangel, et slag, faller bakover, slå hodet = død.

Hva tror du evt kan hjelpe for å avdekke slike mennesker med alvorlige psykiske lidelser?
Snakk med mennesker, vær åpen, lytt. Hjelp om en kan, gå til legen. Eg mener ikke løp ut til hvemsomhelst. Men har du en venn, familiemedlem e.l som begynner oppfører seg litt merkelig. Så snakk med dem. Man kan som pårørende gå til fastlegen til feks sin bror og gi opplysninger.
Greit få tatt tak i ting før men blir total paranoid med vrangforestillinger og hallusinasjoner.

(pssst: Det å høre en stemme som ikke er din, og som andre ikke hører. Det er ikke uvanlig og i seg selv ikke et tegn på sykdom, nesten 10% av alle mennesker opplever det i løpet av livet. Opplevde det selv en gang når jeg holdt på å sovne inn. "HEI DU" sa en mørk manne stemme, eg skled ut av sengen, hjertet banket mer enn king engine, army crawlet meg til balltre og tok en runde inne i hus og utenfor, lite søvn den dagen)


https://www.hjelptilhjelp.no/

(https://www.hjelptilhjelp.no/video/u...hos-unge-norsk)

En liten filmsnutt for å gi et innblikk i hvordan de som har lidelsen har det: https://www.youtube.com/watch?v=Pr8I...el=ThatRick904

https://rop.no/

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Du virker som en jordnær lege som bryr seg, tommel opp!
Skulle ønske iallfall fra da jeg gikk på dps at det var mere kontakt/samhandling mellom fastlege og behandler på dps. For 4 år siden ble dokumenter sendt fra dps til min fastlege, men først for ca 1 uke siden da jeg nevtne det leste han dem faktisk (og fikk litt bakoversveis mildt sagt)
Virker også som om noen leger tar litt lett på ting, da min lege sa jeg var frisk som en fisk til tross for 1,5mnd med diare og vektnedgang på 10kg og null søvn i den perioden.
Vis hele sitatet...
Kjent samarbeidsproblem, man har nå fleste steder fått egen bi-stilling, altså 1 dag i uken for fastlegen til å jobbe ved DPS for å øke samarbeid. Ofte en henviser, ser ikke pasient igjen før etter neon år, ingen info i mellomtiden før en liten epikrise med oppsummering kommer. Er greit vite litt underveis. De er blitt flinkere på det nå. Det er jo også et spørsmål om hvor mye på tastatur foran skjerm skal man bruke.

Informasjonsflyten til fastleger har økt enormt siste 10 årene, flere og flere bruker fritiden sin på å lese seg opp, og noen ganger blir ting prioritert og man leser kun det som står "til: Fastlege" Man rekker bare ikke gjennom alt.
Får ofte journaler, opptil 300 sider, hadde brukt flere dager om eg skulle lest gjennom det, når pasient kommer så blir det "hæ, har du ikke lest journalen min før timen, ka lege er du". Nei, går gjennom journal når pasienten er der så får en finne ut hva som er viktig å ta tak i.

Noen leger tar for lett på ting noen for hardt.

Med den problemstillinger du nevner så burde du ha hatt, klinisk undersøkelse, blodprøver, avføringsprøver, mulig koloskopi. m.m avhengig av historikk
Sist endret av DrDoctor; 23. september 2020 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.