View Single Post
Sitat av Bær Vis innlegg
Heisann. Hvordan kan jeg bytte fastlege til deg?

Jeg er enig med meaculpaUiO. Ernæring, rusmidler og nootropics. Vil også tilføye mobil/spillavhengighet, psykologiske konsekvenser av sosiale medier og andre moderne nevroser.

I tillegg, kviser. Hvorfor er ikke dette utradert? Jeg er klar over at det er egne dermatologer å henvise til, men fastlegen burde kunne gjøre mer enn å tilby topisk behandling og henvise avsted.

Jeg skulle særlig ønske jeg hadde en lege jeg kunne snakke med om rusmidler, hvordan ta de riktig, hva ikke kombinere de med, hvordan teste at de er rene, hvordan optimalisere opplevelsen og redusere potensiell skadevirkning, uten å potensielt miste førerkortet.

Jeg skulle ønske jeg kunne rådføre meg med en lege om hvordan forholde meg til min datters mobilbruk (om jeg hadde hatt en), hva slags begrensninger man burde sette for bruken av det, hvor tidlig det er forsvarlig å gi de tilgang på dette - og som kunne støtte seg på sikker vitenskap i sine svar.

Jeg skulle ønske fastleger hadde tid til å sette seg inn i pasienters liv og problemer på et mer overordnet nivå. At man kunne ha en fordiskusjon, gjerne skriftlig, om pasientens problem før selve legetimen - samlebåndsmetoden som praktiseres er veldig 1900-talls, og oppleves fremmedgjørende.

Samtidig synes jeg det er rart at man legger såpass mye vekt på hva pasienten sier, som om det er enkelt for noen å formidle noe klart å tydelig til noen i noen sammenheng. Ideelt sett burde jeg kunnet gå inn på legekontoret etter å ha gjennomgått diverse undersøkelser. Legen burde så se opp på meg og si "Jeg ser du har vondt i ryggen" og jeg kan nikke, og så kan legen forklare at det er kreft. I stedet må jeg si "Jeg har vondt i ryggen", hvorpå kjenner legen på meg og jeg rykker til i smerte. Han har vondt, noterer legen og ber meg begynne å trene. Tre måneder senere finner man kreft med spredning.

Mer testing, mer forarbeid burde vært mulig. Hver pasient burde være sitt eget forskningsprosjekt, der man bruker deduksjon for å avsløre hva som er galt og hvordan fikse. Vi trenger flere leger, mer testing.
Vis hele sitatet...
Man kan bytte fastlege på helsenorge. Til meg går ikke.

Kviser: fastleger kan starte systemisk behandling. Les mer her : https://nhi.no/sykdommer/hud/akne-kviser/akne-oversikt/

Vanskelig finne en lege som driver med drug coaching her til lands. Det selges diverse test kits i headshops I Norge. Her er en lenke med info mtp rusmidler og kjøring: https://oslo-universitetssykehus.no/...er-i-trafikken

Mobilbruk (smart mobiler) og dens konsekvenser er under forskning og man begynner få inn resultater på dette mtp anbefalt bruk. Les mer her: https://nettvett.no/snakk-med-barne-om-nettbruk/

Alltids greit med god til pasienter. Man må ha i mente at det er et yrke, man jobber ideelt som andre 37.5 time, selv om snitt hos fastleger er 55 timer + legevakt. Man får ikke betalt for slikt forarbeid, men man kan gjøre det på en legetime eller fler. Å ha en fastlege over tid, som blir kjent med en er bra ting som fremmer god helse. Om man skulle tilby en slik tjeneste så hadde man ikke hatt mulighet til å ha så mange pasienter = at en går konkurs. De fleste må ha rundt 20 pasienter i løpet av en arbeidsdag om man skal ha en grei lønn. Det er en fastlege krise og yngre vil ikke bli fastleger, for hvem vil vel jobbe 55timer + i uken. Vanskelig kombinere med et liv med familie mm.

Pasientens subjektive opplevelse er viktig, det er god informasjon som hjelper mye. Hadde vært greit med en slik teknologi, et startrek scanner som kan finne slikt, som ikke gir for mye stråling. Vond rygg er en meget vanlig problemstilling, som oftest muskel/sener årsak, noen ganger skjelett årsak, sjeldent kreft. Ved rygg undersøkelse tester man muskelgrupper, senefester og skjelett, så bra som en kan med tøying og trykk. Om man feks skulle sendt alle med vond rygg til feks røntgen eller MR så hadde det vært lang ventetid, lengre enn 3 måneder. Og meget kostbart, staten vil nok ikke dekket det. Samt at hyppig bestråling kan føre til stråleskader-kreft. En jobber med nye måter å undersøke på samt AI til effektiv formidle informasjon.

Å teste for mye er også ikke bra, det leder til unødvendig behandling for noe som kan være normalt for individet. En god del ting er "normalt" livsforløp, feks slitasje på ledd som tilslutt gir smerter.
Noe av det beste en kan gjøre er å ta vare på seg selv, spise sunt, trene regelmessig mtp funksjon og drive mental gymnastikk.

Mange rikinger har privat lege som følger opp fra mat inn til bæsj ut. Men hvordan kan det gå? Michael Jackson er et eksempel på det