View Single Post
3mma: Hei. Er glad du fikk hjelp. Ja, slik det er nå så passer den setningen "Jeg skulle ønske at den gjennomsnittelige fastlege hadde bedre innsikt i (sett inn sykdom/plage/organ)" hos alle leger. Man oppnår en viss kompetanse og kunnskap gjennom tiden, etter hvert så glemmer man litt det man ikke holder ved like, frem til det kommer en pasient med slike plager, da setter en seg inn i dette (kunnskap fra studier er nok foreldet) og gjør sitt beste for å behandle. Er slik det er med fastlege systemet, man kan velge blandt de som er ledig, finne en som en kommer overens med og føler ivaretar ens behov på en trygg og forsvarlig måte.

_abc_: "Det viktigste slik jeg tenker er at mennesker møter mennesker uten fordommer og uten å sette folk i bås." Syntes jeg høres veldig bra ut.
Det er for tiden en kampanje rettet mot leger som heter klokevalg, denne er satt i gang pga spesialisthelsetjenesten får inn mye henvisninger som fint kunne blitt løst i primærhelsetjenesten = lengre køer for spesialistvurdering. For mange henvisninger kan også skade. Vi har en portvaktfunksjon for å unngå overbelastning på spesialisthelsetjenesten. Feks tar vi gynekologisk undersøkelse med celleprøve, for skulle gynekologer gjort det for alle, vel, da hadde vi trengt flere gynekologer.
Noen henviser for lite, noen henviser for mye. Man håper og prøver å bli flink i det man gjør og prøver gjøre det rette for pasienten.

Psykiatri/psykologi: Man burde fra barneskolealder hatt dette på planen, som gymtimer burde man hatt mental timer. Og ja, for mange er det tabu enda, desverre.
Leger har høyere risiko for selvmord enn alle andre xyrkesgrupper, inkludert andre høyt utdannede
I en studie for perioden 1960 – 2000 ble det registrert 111 selvmord blant norske leger. Selvmordsraten i 1990-årene var dobbelt så høy blant kvinnelige leger som blant andre kvinner. Den høye selvmordsraten er påfallende fordi leger har lavere dødelighet enn andre grupper når det gjelder alle andre årsaker. Det er kun selvmordsraten som skiller seg negativt ut.

"Du som fastlege kan faktisk redde liv og være katalysatoren som skaper en bedre fremtid for folk" Det stemmer, og du som menneske kan faktisk redde liv og være katalysatoren som skaper en bedre fremtid for folk =)

Personlig har jeg hatt noen saker hvor jeg må riste i NAV buret for å få ting til å skje. Noen saker må man ta ekstra tak i og være den sterke for pasienten ja. Men det er nå slik at vi ikke kan gjøre alt med alt, og den som gjør det for mye risikerer å bli brent ut. Derfor viktig å ha en pasientgruppe med litt forskjellige plager. Hadde jeg hatt for mange slike saker som krever slik innsats, da hadde jeg ikke hatt denne jobben.
Sist endret av DrDoctor; 22. september 2020 kl. 15:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.