View Single Post
Sitat av AndeMannen Vis innlegg
Hei!

En gammel vits går slik: Hvis man stiller to økonomer et spørsmål, får man tre svar.

Jeg har et generelt, men viktig spørsmål uten noen enkel løsning. Jeg sliter med å finne gode kilder for å lese meg opp på dette, så jeg kommer, slik jeg stadig gjør, til freak for å søke opplysning.

Når man diskuterer politikk er det lett å komme med bastante påstander om hvilken økonomiske struktur som er mest produktiv for samfunnet. Jeg skjønner det ville vært enklere å bli enig om skattepolitikken dersom det hadde vært noe klart svar på dette, men lurer på om folk her inne kan anbefale gode artikler eller studier som gir et inntrykk av hva empirien tyder på?

Dette er, slik jeg ser det, et av de viktigste spørsmålene man kan forsøke å svare på når man skal orientere seg politisk. Når man ser debatter om dette slenges det gjerne rundt en del anekdoter og eksempler med tvilsomme kausaliteter. Særlig i diskusjon med libertarianere er dette utfordrende etter min erfaring. Det kan virke som de tar det for gitt at et fritt market er det mest effektive; det som produserer mest kapital. Jeg sliter med å argumentere mot dette men antar at det er mange gode poenger å kontre med.

Så spørsmålet mitt er: Hva tyder empirien på at er det mest økonomisk effektive regimet med tanke på økonomisk vekst i samfunnet? Dette særlig med tanke på skatt og statens størrelse.

Takk på forhånd for alle svar!
Vis hele sitatet...
Hvilken form av økonomisk system som er best, er ekstremt hypotetisk, da det er ekstremt mange faktorer som spiller inn til hva enn, nå er det eksempelvise spørsmålet er.