View Single Post
Jeg ble tatt for å kjøre bil med en promille på 0.67. Jeg mistet lappen i 16mnd, og måtte betale en bot på 15 000kr. Boten min var lav fordi jeg hadde ikke en jobb når det skjedde. Politiet og retten brukte over 8mnd på å gi meg svar, så viss det tar lang tid for å komme til retten så purr på dem, er kjipt å gå å vente på dom.

De stoppet meg, og jeg så det var promille kontroll, så jeg sa jeg hadde drukket nesten med en gang. De var hyggelige og sa at jeg måtte bli med på stasjonen for å gjøre en blåsetest til. Her blåste jeg 3 ganger, med intervaller på 10sec(tror jeg), for å se om promillen sank. Det gjor den, og da konkulderte de med at forklaringen min var korrekt.

Fikk strafferabatt på 10% fordi jeg innrømmet forholdene og forklaringen min stemte med bevisene.




Du har ikke hatt lappen i 2år(?), og mister du da lappen i over 1år må du ta hele lappen på nytt, alt uten om grunnkurset.
Men du kan ta teoriprøven selv om du har sperrefrist, så da kan du ha alt klart til du skal ta lappen på ny :-)

Ikke kjør når du har sperrefrist, du greier deg fint i perioden uten lappen. Du kan prøve å søke om å få låv til å kjøre fra/til jobb, eller om redusert straff pga. jobb viss du absolutt trenger bil for å utføre ditt arbeid.