View Single Post
Sitat av slaaen Vis innlegg
Det virker som du har veldig mye tro på mennesket som vesen.. Det er jo veldig bra forsåvidt.
Men om en person (som forresten akkurat har blitt diagnosert med den kraftigste diagnosen som finnes i rettspsykiatrien) kan hente ut en oppskrift på noe som er så farlig, uten at personen som deler denne informasjonen merker noe som helst. Ja da mister jeg faktisk litt troen på mennesket.
Og jeg tror at folk som sprer rundt seg med oppskrifter på slike saker til gud og værmann er naive.
Vis hele sitatet...
Jeg har enkelt og greit ikke tro på lette løsninger på vanskelige problemer. Sensur er for meg et lettvint og dårlig løsning på et stort og reelt problem som eksisterer i dag. Det finnes ekstremister; og selv om man slutter å spre informasjon vil det fortatt finnes ekstremister - får de ikke tak i informasjon om hvordan de lager bomber vil de bare ty til andre midler.

Man må derfor heller finne andre løsninger; og ikke bare gjøre det første og enkleste. Man må gå til roten av problemet, som rett og slett er ekstremistiske holdninger. Man må prøve å få kontrollen over slike mennesker, og prøve å hjelpe de slik at man unngår det hele.

I praksis vil det nok alltid eksistere ekstremister, og slike som ABB som er selvstendige i sin sak er nesten umulig å fange opp. Det er rett og slett veldig lite man kan gjøre for å stoppe personer som arbeider for seg selv med å sette opp slike planer. Ikke var det noe særlig grunn til å misstenke han for noe slikt.

Jeg synes rett og slett ikke det er verd å gi opp fri flyt for å kanskje gjøre det litt vanskeliggere for noen å gjøre slike handlinger.