View Single Post
Sitat av Dartrix Vis innlegg
Tror kroppen tar opp store deler av all oksygen man puster inn. Derfor man blir svimmel om man puster veldig kjapt. For masse oksygen. Så det at du har luft i lungene har lite å si med hvor lenge du holder. I tillegg bygger det seg opp CO2 i lungene når du ikke '' resirkulerer'' luften. Dermed må du puste ut siden det gir deg følelsen av at lungene ''eksploderer''. Det kan du prøve nå og føle på hva som skjer når du gjør det jeg nevnte her. Nå er ikke jeg noen medisinstudent (enda), så correct me if I'm wrong.
Vis hele sitatet...
Nei, det er definitivt ikke noen heldig situasjon uansett. Men er det akutt farligere å ikke få noe oksygen mer inn i det hele tatt eller å få for mye CO2? Får du kvittet deg med CO2 ved å puste inn(og ut) vann? Jeg forstår at det er snakk om små marginer av akademisk interesse her.

Og hva er vondest? Vi kjenner alle til den følelsen av at lungene vil sprenges når vi holder pusten, men er det vondt å puste inn vann? Vi kan snu på det da, hvis poenget ikke er å overleve men å gjøre lidelsen kortest og mildest mulig i en situasjon der du vet du kommer til å drukne. Holde pusten til du besvimer eller bare puste inn vann med en gang?