View Single Post
Sitat av m0b Vis innlegg
Hvorvidt denne vinklingen fungerer for andre vet jeg ikke, men vi kan teste:

Jeg unngår å dykke ned i spikking på tall og argumentere så veldig verken for eller mot tallene, grunnlaget og meningen bak de, for jeg tror ikke at jeg har bedre forutsetninger til å forstå og håndtere dette bedre enn de som allerede jobber i dette. I dette tilfellet tror jeg de har bedre peiling på dette enn meg.

Uavhengig av det så har staten på et tidligere tidspunkt spurt om jeg kan stille mitt liv til disposisjon og akseptere en viss risiko, igjennom førstegangstjenesten. Skulle det plutselig varsles "VIKTIG MELDING - SØK INFORMASJON" over det ganske land i en tiltenkt og fiktiv situasjon der en fremmed makt gjør sitt inntog, og staten på nytt hadde spurt meg om jeg kunne stille meg til disposisjon så hadde jeg villig akseptert den risikoen det måtte representere.

Den risikoen som vaksineringen tilsvarer er forsvinnende liten i forhold til den risikoen jeg er villig til å akseptere for å beholde dette landet at jeg har vansker med å logisk forsvare noe annet enn å i dette tilfellet gjøre som forespurt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke uten grunn at Hitler, Alexander den store, og Trump fikk følgere til å gjøre forferdelige ting. Næringskilden deres er patrioter i knestående. Alle kjempet for en god sak.
Å bruke romantiske virkemidler med hensikt å manipulere folk til å handle på en måte som er riktig for deg, er uetisk for meg.

Folket skal gjøre som myndighetene sier.
Myndighetene skal gjøre som folket sier.

Hvilke av disse er forutsetninger for et demokrati? Hvordan kan folket ha en funksjon for demokratiet om vi unngår å sette oss inn i sakene fordi "myndighetene vet bedre?" Hadde du sagt dette før pandemien, hadde folk ledd av deg.

Hvis jeg blir kalt inn til krig er svaret mitt enkelt. Nei. Krig er ikke løsningen på krig. Jeg hadde antakelig oppsøkt mer diplomatiske metoder for å stoppe krigen på, og du hadde funnet meg i et kommentarfelt på internett.

Nå er det heller ikke slik at ikke-vaksinerte nødvendigvis ikke tar hensyn til andre. Vaksine er en av flere tiltak for å stoppe spredning av viruset, som blant annet maskebruk dersom man ikke kan holde 2 meters avstand.

Basert på manglende og upresis kommunikasjon fra helsemyndighetene, er det fra hva jeg har sett veldig mange som ikke tar hensyn til disse andre tiltakene når de har fått vaksine.

Analogien i vinklingen din baserer seg også på en felles trussel. Dersom Russland invaderer Norge er dette et problem for friheten til alle. Når coronaviruset invaderte Norge ble dette hovedsakelig et problem for eldre og syke. Akkurat som alle andre virus og bakterier.

Det hadde du også sett om du ikke hadde unngått å gjøre egne vurderinger basert på tall og vitenskap.