View Single Post
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg

Jeg er ikke uenig med deg i at vi kan og bør bruke Occam, eller at hjernen vår er i stand til å bedra oss. Spørsmålet er bare hva "bedrag" egentlig er, og det er det som er kjernen i spørsmålet mitt.
Vis hele sitatet...
Og ved å bruke Occam så finner vi veldig ofte at "bedrag" bare er bedrag. I beste fall består bedraget i et reelt fysisk fenomen som tolkes feil a-posteriori. Du kan ikke bare lure deg unna ved å putte bedrag i anførselstegn her og insinuere at det er mer mystiske ting som foregår.

Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Å snakke om teoretisk (eller anvendt, for den saks skyld) fysikk her er ikke spekulativt. Tvert imot.
Vis hele sitatet...
Jo, det er spekulativt når du forsøker å forklare Åndenes Makt eller at folk opplever merkelige ting i sine hjem med multiverser og "lagvis" virkelighet fra teoretisk fysikk. Det er faktisk ekstremt spekulativt, fordi det kan og har blitt forklart mye enklere, blant annet på måter jeg har forsøkt å skissere i mitt forrige innlegg. Det mangler også plausible måter slike multiverser eller lagvise virkeligheter kan produsere disse fenomenene. Det du gjør, som ikke er så utypisk i møte med det "paranormale", er å legge på unødvendige, spekulative og ganske drøye hypoteser på toppen av allerede gode, plausible hypoteser med god forklaringskraft. Det er stikk i strid med Occam, som du er enig i at vi kan og bør bruke.

Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Det finnes for eksempel en anerkjent studie (jeg har dessverre ikke kilden for hånden) som ble utløst av at et forskerteam hadde svært skremmende "paranormale" opplevelser i sitt eget laboratorium. De besto av alt fra stemningsskiftner til kuldefølelse og skremmende skikkelser som kom og gikk. Da de selv undersøkte saken, fant de at det fra et nyinstallert avtrekkssystem oppsto en infralyd som viste seg å kunne gi nettopp slike hallusinasjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ikke til denne studien, men hvis du forsøker å lage en case for at "bedrag" er noe mer enn bare bedrag, så spenner du vel bein på deg selv her? Forklaringen var jo ikke her noe paranormalt, men et fysisk fenomen som forårsaket hallusinasjoner. Ingenting revolusjonerende, såvidt jeg kan se, og passer godt inn i de type forklaringsmodeller jeg har postulert tidligere.

Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Men vi behøver ikke stoppe der, for du har sikkert hørt om Hessdalen. Der finnes det nå en etablert forskningsstasjon som undersøker foreløpig helt uforklarte lysfenomener. Den herskende, men foreløpig langt fra beviste teorien, er at det kan dreie seg om spontan plasmagenerering. Det er i tilfelle fullstendig ukjent for fysikken.
Vis hele sitatet...
Igjen er det ingenting paranormalt som foregår her. Såvidt jeg vet så dreier det seg om brennende virvler av gass eller plasma, bestående av helt vanlige grunnstoffer som oksygen, nitrogen og natrium. At man ikke forstår nøyaktig hva som forårsaker fenomenet er én ting, men selve prosessen kan forklareres ved hjelp av velkjent fysikk og kjemi, og det er ingen god grunn til å postulere UFOer, multiverser eller noe paranormalt som årsaken til fenomenet. Som fenomenet selv finnes det etter all sannsynlighet en enkel og fin forklaring basert på velkjente prinsipper.

Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Joda, vi vet at hjernen kan lure oss, men Occams er ikke til for at vi skal avvise eventuell ny kunnskap, og det er det jeg lurer på om vi kan være på sporet av når det gjelder en del av disse fenomenene. Personlig tror jeg heller ikke ale som stiller opp på "Åndenes Makt" bare er ute etter å få ansiktet sitt på TV, det mener jeg blir en litt for banal påstand.
Vis hele sitatet...
Det handler jo ikke om å avvise ny kunnskap, men simpelthen å ikke trekke inn unødige og spekulative hypoteser på toppen av allerede tilgjengelige og gode hypoteser. Det er slik vitenskap, og dermed tilegnelse av ny kunnskap, fungerer. Selv om det i noen tilfeller kan dreier seg om reelle, men hittil noenlunde ukjente, fenomener som oppstår av velkjente fysiske prinsipper, trenger vi ikke gi noe kredibilitet til paranormale påstander, folk på Åndenes Makt eller annen spekulativ nonsense som attpåtil kanskje ikke engang kan verifiseres.

Og til slutt, selv om kanskje ikke alle som dukker opp på Åndenes Makt er ute etter publisitet (noe jeg kan være enig i), så forteller det oss bare at folk tror på det de sier, men ingenting om sannhetsgehalten i det.
Sist endret av Sky; 22. november 2018 kl. 15:39.