View Single Post
Sitat av simchris Vis innlegg
Morsomt at du ikke ser at du underbygger påstanden min
Vis hele sitatet...
Jeg snakket generelt om egoismen til folk som er imot innvandring. Du har brukt opp en stor del av innleggene dine i denne tråden på personangrep mot meg.


Sitat av simchris Vis innlegg
Jeg ser at du er forvirret, og jeg mistenker at det ikke begrenser seg til mitt innlegg. Jeg mener altså at det er både ukonstruktivt og hyklersk å kritisere mennesker for manglende empati på grunnlag av at man stiller seg kritisk til "løsningen" man har kommet frem til i forbindelse med Syria-flyktningene.
Vis hele sitatet...
Det har så langt i denne tråden ikke kommet et eneste forslag som "løsning" på noe som helst. Trådstarter stilte spørsmålet om vi har råd til å hjelpe flyktningene. Dette er, uansett hvordan du vrir og vender på det, et høyst egoistisk spørsmål, og en egoistisk tankemåte - da altså å måle menneskeliv i penger. Som Relevant skrev tidligere i tråden: quote: " Tar vi inn flere en vi har råd til må vi få råd.". Ikke at jeg har noen løsning på dette nå i skrivende stund, men det finnes helt sikkert andre offentlige ting man kunne droppet for å få mer penger i kassen. Eller muligens at folk betaler mer skatt.

Sitat av simchris Vis innlegg
Du høres ikke særlig overbevisende ut, til tross for benektelsen om at du var uvitende til dette så mistenker jeg at dette ikke er noe du har tatt stilling til.
Vis hele sitatet...
Hvor fucked Afrika er er noe alle vet men som ingen hverken gidder eller kan tenke på. Det er et problem som er så stort at man må være veldig uselvisk for å makte å prøve å gjøre noe. Jeg er ikke uselvisk nok, desverre. De færreste er det. Jeg får dog en klump i halsen de gangene det kommer opp på nyhetene. Dette har fortsatt ingenting med syriske flyktninger å gjøre, og det er oppklart noe du tok opp for å sverte meg som person - igjen.


Sitat av simchris Vis innlegg
Jeg må nok opplyse deg om at du neppe kommer til å forandre noens holdninger ved å fremstille deg selv som et bedre menneske enn andre på grunnlag av at du er idealistisk.
Vis hele sitatet...
Det er for all del ikke jeg som har et holdningsproblem her. Hvis du har oppfattet noen av mine innlegg som "skryte av min egen moralske høye hest" så ligger feilen hos deg. Tok du det virkelig så personlig at jeg kalte deg en egoist?


Sitat av simchris Vis innlegg
Ja, det er egoistisk å påpeke at kostnadene ikke korrelerer med optimalt resultat ift. antall mennesker man kan hjelpe.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt, hvis du ikke har fått det med deg enda, er at å hjelpe mennesker er, og burde være, det viktigste vi gjør i et samfunn. Det burde derfor være en selvfølge for alle at staten tar penger der de må ta penger fra (f.eks. statlig støtte til religion) hvis folk i nød trenger det.