View Single Post
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Vil skyte inn at dette ikke dreier seg om pressestøtte. Pressestøtte er noe staten gir til "vanlige" aviser, dvs riks- eller lokalaviser med flere utgaver ukentlig (f.eks. daglig). Denne saken dreier seg om støtte til periodiske publikasjoner (ukes- eller månedspublikasjoner), og har ingen ting å gjøre med den ordinære pressestøtte. Dette vil mao ikke få noen konsekvenser for dagspressen.

Sitat av gulunderstrek
Kort sagt så mister de den økonomiske støtten fordi de ikke levde opp til kulturrådets kriterier om hva som var litterær kvalitet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår.. retningslinjene dreier seg ikke om litterær kvalitet, men stiller krav til bl.a. tematikk, egenprodusert materiale og drifts- og organisasjonsstruktur.

Jeg har i utgangspunktet ingen motforestillinger mot at dette skal styres av kulturrådet, men jeg mener de har gjort en dårlig skjønnsmessig vurdering her. Helge Rønning sier til Klassekampen at de "bare har fulgt Kulturrådets retningslinjer". Han sier imidlertid ingen ting om at det var nettopp kulturrådet som vedtok disse retningslinjene i desember i fjor. Nå vil jo de publikasjonene som faller bort fortsatt få støtte i år og til neste år, som en overgangsordning. Uansett holder ikke forklaringen til Rønning. Han kan ikke unnskylde beslutningen med henvisning til regelverket, når reglene er laget av den samme institusjonen (om enn av andre personer) som deler ut støtte.

I retningslinjene står det forresten at "Norsk kulturråd kan i særskilte tilfeller velge å gi dispensasjon fra kravene (...)". Så vidt jeg kan forstå har dermed kulturrådet først vedtatt retningslinjer som de må ha visst at ville slå uheldig ut for disse publikasjonene. Så har kulturrådets utvalg for periodiske publikajsoner, hvor Helge Rønning er leder, valgt å ikke benytte sin mulighet til å gi en eller flere av disse publikasjonene dispensasjon fra kravene vedtatt av kulturrådet i fjor.

Hvis dette blir det varige utfallet av at ordningen ble overført fra Stortinget til kulturrådert, skjønner jeg godt at Ulf Erik Knudsen er skeptisk. Jeg er imidlertid overbevist om at det var riktig å fjerne ordningen fra Stortinget, slik at støtten ikke styres ut fra partisammensetningen der. Håper kulturministeren griper inn og ber kulturrådet revurdere de vedtatte retningslinjene, evt velge at regjering eller Storting skal vedta disse. Et alternativ kan være å opprette en ny støtteordning hvor disse publikasjonene passer inn, men det virker som en veldig tungvint løsning.

Håper virkelig dette løser seg. Ikke at jeg leser magasiner verken om ledelse eller kristendom, men Le Monde er kanskje verdens beste avis, og gir det ellers svært så anglosaksisk orienterte Norge et unikt innblikk i den fransktalende delen av verden.
Sist endret av aybara; 23. april 2009 kl. 18:30.