View Single Post
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Si du sitter i et sete i bilen og akselererer. Du føler en reell kraft ved at setet dytter på deg bakfra. Men du føler også at du blir trykt tilbake i setet. Hva trykker deg tilbake i setet? Dette er den fiktive kraften. Denne kraften oppleves helt identisk til en gravitasjonskraft.
Vis hele sitatet...
Jepp, var slik jeg forstod det. Det er jo da pga tregheten. Takk, det var den detaljen jeg trengte☺

Sitat av Provo Vis innlegg
Det oppfører seg i alle fall som en dimensjon, og en matematisk behandling av tid som en dimensjon gir korrekte prediksjoner.


De ledende fysiske teoriene i dag forbyr ikke tidsreiser tilbake i tid, men det er jo ikke gjort like lett og på samme måte som med de romlige dimensjonene. Men at tid må behandles med enkelte begrensninger i forhold til rom betyr ikke at det ikke kan være en dimensjon.


Eksisterer ikke tid alltid? Tid krummes for øvrig også av energi og masse, og det er krummingen av tidsdimensjonen som visstnok bidrar desidert mest til den resulterende tyngdekraften – uten at jeg kan si at jeg forstår matematikken bak det.
Vis hele sitatet...
Sitat av entropi Vis innlegg
Er du sikker på det med å gå bakover i tid?.mener jeg leste en matematisk forklaring på hvorfor det ikke er mulig. Det var den typen ressonement jeg forstod akkurat mens jeg leste det og som glapp umiddelbart etterpå.

Skal jeg prøve å tenke selv rundt det, handler det om at mengden entropi i et system alltid er økende, altså at spontane reaksjoner kun kan gå ėn vei. Termodynamikk, altså. Gitt brukernavnet mitt burde jeg vel vært stødigere på dette området...

Når alle reaksjoner har skjedd (gitt at de kun kan gå i en retning g og ikke motsatt), og endring ikke lenger er mulig, da tror jeg ikke tid eksisterer. Tidsdimensjonen er meningsløs uten endring. Når det er sagt så eksisterer ikke de andre dimensjonene alltid heller, i en singularitet vil det ikke være noen utstrekning.
Vis hele sitatet...
Prøver i skrivende stund å regne/lese på dette selv, men det går trått...så om noen har en fiks ferdig forklaring så blir det verdsatt☺ Tiden vil vise om jeg selv får krotet ned noe som kan postes, men foreløbig ser det ut til at dere har god tid på å komme meg i forkjøpet.
Sist endret av entropi; 24. mai 2016 kl. 20:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.