View Single Post
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Dere må melde dere inn i et annet trosamfunn for at utmeldingen av den norske kirke skal tre i kraft.

http://www.human.no/
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt riktig. Du kan melde deg ut og ha god samvittighet, men om du står uten kirkesamfunn er du fremdeles en del av default-gruppen som kirkeskatten regnes ut fra. Dvs at kirken får penger for alle som er uten kirkesamfunn. Om du melder deg inn i f.eks. Humanetisk Forbund, får de pengene i stedet.

Det er for øvrig ingen hindring for å bli innmeldt igjen. For noen år siden meldte de inn flere tusen innvandrere, som var født i utlandet og aldri hadde stått som medlemmer i utgangspunktet. (Spesielt mange hinduer, mener jeg å huske.) Det betyr at ikke bare fikk kirken mer penger, men hindu-foreningen fikk mindre.

Grunnen til at dette skjer igjen og igjen er at kirken med jevne mellomrom "oppdaterer" medlemsregisteret sitt med utgangspunkt i folkeregisteret. Dermed kunne de sveipe inn igjen alle som var utmeldt de siste årene, samt en del ekstra. Jeg er overbevist om at det var gjort med fullt overlegg. Selv tror de jo at de redder folk fra evig fortapelse. Så de synes vel det er greit, liksom.

Men nå som kirke og stat endelig er lovlig skilt, så håper og tror jeg at dette smutthullet er tettet.
Sist endret av Ramaskrik; 22. september 2014 kl. 00:30.