View Single Post
Kom over denne saken i VG. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...lt/a/24099220/

Nå løste det seg midlertidig for disse pga at en privatperson som ikke engang kjente de hjemløse stilte opp med lån av campingvogn for et par uke. Så får vi håpe de finner husly i mellomtiden.

Det som gjør meg direkte forbannet er at NAV først sier at de ikke kan tilby noe husly også anbefaler dem å bo i telt. Nå når saken har fått stor omtale på face og VG så forsøker NAV å lyve seg ut at situasjonen, men å si at forslaget om telt nærmest var en spøk!

Kristin Osmo, fungerende NAV-leder i Mo i Rana, er kjent med at Edvardsen var innom NAV for å få akutt hjelp til å finne et sted å bo. Hun er fritatt taushetsplikten i saken etter godkjenning fra Edvardsen.

Osmo bekrefter at det ble snakket om en løsning med telt, men synes det er veldig leit at det ble oppfattet som et reelt alternativ. Hun beklager det.

– Jeg er trygg på at alt er gjort i beste mening. At det ble oppfattet at telt var et alternativ er veldig leit. Veileder har ikke ment det på den måten. Dette vil vi ta til oppfølging.

Osmo understreker at NAV ikke skal tilby telt som en løsning.
Vis hele sitatet...

Det er jo ren løgn og ansvarsfraskrivelse denne nav lederen lirer av seg. Hva med å erkjenne fakta, innrømme hva som har skjedd og love å ta dette opp internt slik at vi unngår slikt fremover?

Dette med å anbefale telt til husløse har NAV drevet på med i årevis. Og for meg virker det som om dette nærmest er de facto saksgang rundt om i det ganske land når folk kommer til NAV i en akutt bosituasjon. Her på freak er det også flere innlegg som omtaler dette problemet og flere av dem går årevis tilbake.

I forskjellige sammenhenger har jeg møtt flere som har vært i samme situasjon som ikke har fått hjelp hos NAV og som har fått beskjed om å skaffe seg telt og bo i det. Et par tre ganger har jeg heldigvis hatt anledning til å hjelpe de som trengte hjelp slik at de unngikk teltliv på ubestemt tid og når NAV møtte sterk motstand så ordnet ting seg.

Problemet i slike saker er at ikke alle er sterk nok til å stå på kravene, ikke alle vet hva de skal gjøre eller er i stand til å ta kampen mot NAV. Når folk blir uten tak over hodet så er det veldig ofte bakenforliggende problemer, sykdom eller lyter som har medvirket til at situasjonen er blitt slik den er.

Det siste disse menneskene trenger er å møte hos NAV å få slik behandling. Folk som er syk, har nedsatt egenomsorg eller sliter psykisk kan rett og slett være ute av stand til å håndtere "en ringeliste" med utleiere, på egenhånd kontakte campingplasser/hotell/vandrerhjem for leie av husrom. I slike saker bør det være et krav av saksbehandlere hos NAV faktisk bidrar med korrekt hjelp slik at det praktiske rundt boligjakten faktisk løses og at ingen blir avspist med beskjeden om å bo i telt. Vi kan ikke la det norske samfunnet bli et mini-usa, der folk må bo i telt om eller sove under en bro om det blir husløse.

Nå er det bare å håpe at NAV sentralt tar tak i dette internt og rydder opp slik at vi slipper flere slik saker fremover. Eller kanskje bør dette opp politisk, slik at vi kan få føringer i forhold til hva som er greit og ikke greit. Noe må skje i slike saker. Telt er ingen god løsning.