View Single Post
Sitat av Btyven Vis innlegg
Altså, lovverkets definisjon på voldtekt er;
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c) ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.
(Straffelovens § 291 - Voldtekt)

Ifølge din kompis sin tråd, så har hun selv sagt til politiet at han ikke var voldelig eller truende, så alternativ A utgår. Videre er det såvidt jeg har forstått en enighet mellom både kompisen din og "offeret" i saken at de skulle ha sex, men tvisten er hvorvidt det skulle være med eller uten kondom. Det betyr at hun ikke var bevisstløs, noe som gjør at vi kan stryke alternativ B også. Alternativ C er ikke relevant i vår sak.

Det er derfor, juridisk sett, ikke snakk om en voldtekt. Jeg tipper saken blir henlagt som intet straffbart forhold i løpet av en måned eller tre... Det finnes jo en BITTELITEN sjangs for at vi kan få dette til å gå inn under lovens § 297 istedenfor, som omhandler "Seksuell handling uten samtykke". Den sier følgende:



Slik jeg forstår saken, vil jeg jo si at en tvist om kondom eller ikke kan gå inn under denne paragrafen, som du ser har en betydelig mildere strafferamme enn voldtektsparagrafen. Med tanke på hvor lite kunnskaper han viser i tråden sin om det norske rettssystemet går jeg ut fra at han har rent rulleblad. Da snakker vi en bot, kaaanskje en betinget fengselsstraff (dvs. ikke trenger å sone med mindre han gjør noe annet straffbart i løpet av de neste 2-5 årene).
.
Vis hele sitatet...
Ser poenget ditt, det eneste er at hun hevder å ha opplyst godt om at hun ikke har sex uten kondom,det blir hovedtyngden i hennes påstand, og at hun føler seg krenket og gjort overgrep ovenfor ved at vedkomne ikke bruker kondom med henne under akten men bare kjører på slik hun hevder.
Dette kan gå innunder "sex uten samtykke".
Dvs denne paragrafen:

§ 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år.

Dette har politiet under avhøret visst opplyst opm også, at det er denne paragrafen den siktede er mistenkt for.Advokaten hennes ville definere det som voldtekt dog.
Sist endret av waltersar; 19. desember 2016 kl. 11:03.