View Single Post
Jeg vil tro det kjekkeste er når man lærer seg ting uten at man er helt klar over det, selv.

Altså, at man setter seg mål for "denne ene tingen skal jeg få til", og så bare begynner man på jobben og kommandoene kommer litt av seg selv hvis man søker litt på nettet.

Eksempelvis, for "full-disk kryptering":
1. Hm, det anbefales å randomisere disken først, hvordan gjør jeg det? (dd /dev/urandom)
2. Er det en kjappere måte å gjøre det på? (ja pipe ssl)
3. Hvordan skal jeg velge ut passord eller håndtere nøkkel-filer? Hva er kompleksiteten, fordeler og ulemper?

Eller, for backup:
1. Hvilke tilbydere er best? Kan jeg stole på dem? Bør jeg spre backup over flere?
2. Skal jeg kryptere? Bruke raid i volume? Dele opp hva jeg tar backup av for personlige saker og hemmelige greier på owncloud?
3. Hva har jeg av data som er viktig, og som jeg trenger å beskytte samt ha tilgang til?

Raspberry pi er forresten en god idé. Da har du en liten dings som kan stå på ganske så uskyldig, du kan fikse den til å være torrent-maskin, freenet-maskin, eller en proxy for tunnel av VPN-forbindelser videre ut.
Kun fantasien som setter grenser der.

Folk idag er ikke så vandt med å lese på bøker, men jeg føler at det ofte er greit å ha ei bok på kveldstid, og notere meg hva jeg synes ser interessant ut og hva jeg vil kikke nærmere på når jeg sitter med maskinen.