View Single Post
Først og fremst er jeg enig i at man skal ikke stjele og det de andre skriver over her. Synes likevel Alge har et poeng. Vi mennesker sliter med selvkontroll, noen mer enn andre.

Se for deg dette: Roomien din er en sykelig overvektig dame med depresjon og lav selvtillit. Du har masse godteri, brus osv i skapet, og hun tar litt nå og da. Hell, la oss si at hun selv har masse godteri i skapet. Det er jo ikke sånn man gjør det. I teorien bør man kunne kjøpe godteri på tilbud fordi man skal ha besøk om tre uker, ikke røre godteriet, og dermed spare penger. Det er det økonomisk rasjonelle å gjøre. Ingen gjør dette, og det funker ikke i praksis.

Se for deg nå at roomien din har dårlig med penger, og da legger jeg til grunn at livet hans ikke er så jævla fett. Hvis man har livet på stell, sliter man ikke med penger i Norge. Han er innrøykt og avhengig av hasj. Ja, mange er avhengig av hasj, og jeg har vært der selv i tunge perioder. Så kommer du og har fryseren stappfull av hasj! Han ligger i senga og får ikke sove, hater på livet osv, og så tenker han på hva som finnes i fryseren. Og dere har livet på stell, god økonomi og kjøper like gjerne 100g om gangen bare fordi det gjør livet enklere. Nei, vet du hva, jeg hadde hatt problemer selv med å ikke røre hasjen din.

En annen ting er at kanskje hasj funker for dere, men kanskje ikke er så lurt for roomien? Enten kan man tenke seg at det hjelper han med å stresse ned, søvn osv og at det blir en slags medisin. Da tenker jeg at hvis du kan avse noen fuckings hundrelapper nå og da så kan han godt få litt hasj av dere. Ingen i vår vennegjeng regner på hvor mye hver har røykt, og hvem som skylder hvem 50 kr.

Eller han kjører seg lengre og lengre ned med hasjen, og får ikke gjort noe med livet. La oss ta en ny sammenligning: En familie er sunn og frisk, men hun ene datteren er sykelig overvektig. Skal familien fortsette å drikke brus til hvert måltid, alltid ha brus i kjøleskapet og la datteren bli tykkere og tykkere?

Nå har jeg lagt litt til grunn at du har en sånn "ja, men livet mitt er bra og jeg har råd til det, så jeg røyker hasj hver dag. Det er min leilighet og jeg vil ha den i fryseren min fritt tilgjenglig for den hasjavhengige roomien, men han må faen meg skjerpe seg og skaffe seg litt selvkontroll"-holdning. Hvis dette er tilfelle bør du ta et par runder med deg selv.