View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men jeg lurer på, vil en sånn person alltid være utrygg å bo med eller henge med?
Vis hele sitatet...
"Sånn person", som i "person med psykoselidelse"? Nei de vil i de fleste tilfeller være helt trygge å omgås. Hva som er trygt med denne spesifikke personen kan du vurdere bedre enn oss. Det finnes jo ulike grader av og måter å omgås noen. Han høres ikke ut som en jeg ville bodd med eller festet sammen med, men det kan hende du kan ta en kaffe med ham i ny og ne, det må være din vurdering. Jeg forstår at du er glad i fyren og ikke vil ditche ham helt.

Hvordan kan man få han til å skjønne han må gå på medisiner som foreskrevet morgen og kveld, kanskje resten av livet? Han blir jævla støtt når jeg sier han må ta medisinen sin og virker ikke helt til å skjønne alvoret selv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke din jobb å få ham til å skjønne det. Det er klart det kan komme til et punkt der du føler deg moralsk forpliktet til å varsle om at han er farlig, men min erfaring tilsier at du bør la være å involvere deg i noe som har med behandlingen hans å gjøre hvis du kan. Med en ustabil og paranoid person så kan det fort sette deg øverst på en liste du ikke vil være på.