View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg er helt enig i, at her må du komme deg unna. Da han har utvist vold mot deg og andre tidligere, så kan han være farlig.


Ellers så dette her ganske feil. Ja, psykotiske mennesker har en annen virkelighetsoppfatning, men de fleste av dem er harmløse. Faktisk så sier statistikken, at schizofrene (som da stort sett er psykotisk uten medisiner) er mindre voldelig enn gjennomsnittet av folket. Dette er med ett unntak, de er farligst mot seg selv på grunn av selvskading.
Ellers så kjenner jeg flere, som har vært psykotiske og 3 stk. som er schizofrene. De jeg kjenner er harmløse, ei jeg kjente hadde antydning til vold en gang under en psykose. Da var det å rise med et belte. Dette er den eneste voldelige episoden, som jeg har vært borti når det gjelder psykotiske mennesker.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke feil. Les hva jeg skrev igjen. Jeg skrev ikke at alle mennesker i psykose er voldelige (fordi det er de absolutt ikke); men noen er det - og mange er også voldelige i en psykose som ellers aldri ville vært det. Eksempler er folk som har drept i nære relasjoner fordi de tror de hjelper vedkommende ved å utøve volden ("slippe fri demoner") o.l...

Altså var ikke min påstand en bastant uttalelse ("alle i psykose er voldelige") men heller at "psykose kan utløse vold" på grunnlag av en virkelighetsoppfatning som ikke er i overensstemmelse med den faktiske verden.