View Single Post
Trådstarter
154
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Har vært i en ganske massiv jobb jeg også. Men jeg klarte faktisk å lære meg noe nytt for det. Men kjemien på nivået her, lærte jeg meg det første eller andre året på videregående. Altså det blir i 1990-1992. Så en dårlig unnskyldning, det er snakk om litt prioritering.

Det kommer an på fordøyelsen, og hva levra og nyrene til hvert enkelt dyr kan klare å forbrenne/kvitte seg med. Men hvis du lemper innpå mye kalsiumacetat, så er jeg sikker på du dør. For en person på 100 kg, så blir dette 428 g, sett at vi har samme følsomhet for dette som rotte. Antageligvis så er vi mere følsomme. Rotter tåler stort sett mer av det meste, før de stryker med.

Det kommer an på hvor mye kalsium det er i beinet. Altså en som er benskjør, vil ha mindre kalsium i beinet enn en som driver med sport. Men når du har en viss mengde med kalsium, så blir den neste begrensede faktoren hvor mye eddik bruker du?

Men uansett så er ikke store mengder med eddik og dets salter noe særlig bra for kroppen. Merk at kalsiumacetat er kalsiumsaltet av eddik.

Bare for å gi deg et regneeksempel. Men dette gjelder mennesker, og ikke dyr. Kroppen inneholder 1-2 % kalsium, der over 99 % av dette kalsiumet er i beinvev. Mens i menneskekroppen er det ca. 15 % beinvev.
Jeg veier 100 kg. Det betyr 15 kg beinvev, og i dette beinvevet er det 1-2 kg kalsium. Det betyr, at det er 66,67-133,33 g kalsium pr kg bein. Antageligvis ikke så langt unna i dyrebein heller.

Så kan vi regne med disse tallene, og finne ut hvor mye eddik det går, for å omdanne all denne kalsiumen i 1 kg bein til kalsiumacetat.
Ca = kalsium og veier 40 u.
P = fosfor og veier 31 u.
C = karbon og veier 12 u.
O = oksygen og veier 16 u.
H = hydrogen og veier 1 u.

Ca3(PO4)2 (kalsiumfosfat) + 6 CH3COOH (eddik) = 3 Ca(COO)2 (kalsiumacetat) + 2 H3PO4 (fosforsyre)

Hvis vi da sier 133 g Ca pr. kg bein. 133 g Ca = 3,325 mol Ca. For å binde all Ca, så trenger en da 6,65 mol CH3COOH (det går 2 stk. CH3COOH for å reagere med Ca til Ca(CH3COO)2). 6,65 mol CH3COOH, der 1 mol CH3COOH veier 60 g. Noe som blir 399 g CH3COOH totalt for å løse opp all kalsium i 1 kg bein.
Du får da ca. 525 Ca(COO)2. Noe som er nok til å drepe bikkja 3,28 ganger, sett at bikkja har samme følsomhet som rotter. Antagelig så er bikkja mere følsom, som flere ganger tidligere nevnt. Altså rundt regnet 40 g pr. 10 kg bikkje. Du har 40 kg bikkje, som blir 160 er dødelig, hvis samme følsomhet som rotter.
Vis hele sitatet...
Når du mener oppløst ben, vil det da si at bena er helt pulverisert av syren? Dersom bena bare er blitt sprø eller myke, har de da ikke gjennomgått denne prosessen og en lavere grad av dette giftstoffet i seg?

Jeg har også brukt eplecidereddik som konserveringsmiddel i mosete grønsaker som jeg også blander i foret. Vil denne eddiken også være farlig for hunden selv om den ikke har vert i kontakt med ben?