View Single Post
Går siste året av VGS studiespesialiserende i år. Vil si meg enig med stetus. "Problemet med den norske skolen i dag er uro og dårlig disiplin" Spiller ingen rolle hvor intelligent læreren er når han eller hun ikke evner å engasjere elevene.
For øyeblikket har vi tre flinke lærere. Den ene kan alt stoffet sitt utenat og klarer å engasjere ved å faktisk være fryktelig sosial og åpen om alt. Han er samtidig en menneskekjenner og vet hvor han har alle av oss. Den andre er veldig morsom og klarer å holde oppmerksomheten rettet mot ham, er fotballfan så slår ann hos guttene og kan småprate litt om ting som interesserer oss.

Den siste er en eldre mann som snart blir seksti, har drøssevis med livserfaring, er en god del tørrere, men hver gang han ser at noen begynner å miste interessen kommer han med en morsom kommentar, eller forteller en liten historie som spriter opp faget som normalt hadde vært fryktelig kjedelig.

Et motsatt eksempel er en britisk lærer vi har. Sliter tungt med å skjønne hva han sier ( han har historie og filosofi)
boken er samtidig fryktelig tung. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd det var om å gjøre å dytte inn så mange tunge og kronglete ord som mulig. Vi satt oss ned et friminutt og analyserte en av sidene. Konklusjonen var at all informasjonen som sto på en side kunne ha blitt oppsummert på tre linjer. Herlige saker. Samtidig som denne læreren ikke evner å undervise, setter han oss bare til å jobbe med oppgaver i to timer. Det er en grunn til at fraværet i timene hans er opp mot 50%, uansett hvor mange ganger vi klager på ham blir det ingen resultater. Vi snakket med kontaktlæreren vår som er en av de "kule" lærerne om vi bare kunne ta faget hans som privatist, men det kunne vi ikke siden han ville miste alle elevene om det var mulig, og han trodde ikke vi ville jobbe med faget uansett.

Det må vitterlig være mulig å få en lærer sparket om han gjør en dårlig jobb eller begrense ham til bare engelskundervisning. Når det går utover framværet og prestasjonene er det noe som ikke stemmer, det er flere slike lærerne på alle trinnene av undervisningsystemet, horribelt. Spør du meg burde det være en sosial test, er ikke personen karismatisk og humoristisk og klarer å gjøre det meste ut av hva som blir gitt han eller henne, nei da bør vedkommende se seg om etter en annen jobb, slike har bare negativ innvirkning.