View Single Post
Estetikk, læren om det vakre og skjønne i kunsten ble etter min personlige mening myrdet etter andre verdenskrig. Startet med anti-kunst bevegelsen på 20-tallet, tenk Marcel Duchamps pissoaer som ble satt fram i kunstutstillinger med "mutt" skrevet på. Denne nye, fremragende kunsten, har dominert samfunnet helt siden da. "Degenerert kunst" ble det kalt i nazi-tyskland. Selv ligger jeg godt plantet på venstresiden politisk, men er det en eneste ting jeg er enig med dem i, er det akkurat det. Denne kunsten er som en dårlig spøk som blir gjenfortalt konstant, og sluttet å være morsom etter første gang jeg oppdaget den som barn. Keiserens nye klær minnet den meg om.
Det verste er jo nesten at fine gamle bygg regelrett blir byttet ut med moderne grusomheter i hele vesten, og at mange av disse koster mer enn hva objektivt vakre bygg i eldre arkitekturstil hadde kostet uansett. Estetikk er absolutt ikke subjektivt, det er det mange eksempler på. Et av de eldste prosjektene for å finne ut av det ble stoppet etter andre verdenskrig.

Tidlig i det forrige århundret ble kunstskolene i England opptatt av at mange av deres tidligere elever ikke ble vellykkede kunstnere. Ønsket om å finne ut mer om dette ble gitt som forskningsoppdrag til det psykologiske instituttet ved et av universitetene.
For å finne hva som skilte, startet de med å la studenter og veletablerte kunstnere gå gjennom en bok der hvert sidepar skulle rangeres mot naboen, slik at de begynte med om de likte en trekant bedre enn en strek og fortsatte via forskjellige figurer og farger til bilder. Testen ble bearbeidet ved å sette parene sammen slik et flertall av de vellykkede kunstnerne fant det riktig. Nye kunststudenter ble så testet med samme testen – og etter noen år ble karrieren sjekket. Parallelt ble testen gitt til et bredere utvalg av mennesker. Funnene ble ikke regnet for særlig nyttige: Man fant at ca. 15% av en gitt befolkning i høy grad var enige om hvilke figurer som ble foretrukket. Videre kunne denne gruppen være enige om et bilde av en bestemt kunstner var «bedre» eller «dårligere», uavhengig av egne stilpreferanser. Kunstskoleelever som skåret høyt på testen gjorde det verken bedre eller dårligere enn de andre i livet, men de var bedre til å plukke ut «gode» bilder, altså kunstkritikk. Prosjektet ble ikke fulgt opp etter andre verdenskrig. Psykologen H.J. Eysenck hevdet at dette trolig skyldtes at forskningen pekte mot at der fantes en slags «estetikk-elite», og at prosjektet dermed var i strid med tidens tanker om likhet.
Vis hele sitatet...
Her kommer noen gode gammeldagse simple propagandabilder, heldigvis er ikke alt grått da estetiske stiler fortsatt blir reist :-)









https://www.citylab.com/transportati...tation/392261/

Beklager for spam av tråd, slutter nå. Litt lett-intakelige visuelle eksempler er med på å illustrere problemet. :-)
Sist endret av frakkn; 27. mars 2019 kl. 01:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.