View Single Post
Svanemerket
caperno's Avatar
Hvis man tillates å reflektere litt over dette.

Politiet medvirker til import av 50 kilo hasj. Hasjen når ut til markedet og kriminelle tjener store penger på partiet.

De siste 5 årene så har man bare i Bergen og Oslo delt ut forelegg for 48 millioner kroner for mindre narkotikaforbrytelser.

Hvis vi går ut i fra at 50 kilo hasj tilsvarer 200 000 brukerdoser og at hver enkelt brukerdose fører til et forelegg på 3000 kr, så vil staten, om politiet hadde hatt en hitratio på hundre prosent, sitte igjen med 600 millioner kroner. Eller 12,5 ganger mer penger enn man har innkassert de siste 5 årene i Bergen og Oslo (da med forelegg for bruk av alle andre ulovlige stoffer inkludert). Nå nevner jeg ikke dette fordi at jeg mener at staten vil tjene penger på dette eller at det er en konspirasjon og en ønsket politikk. Det er jo også helt usannsynlig at man vil oppleve 200 000 forelegg for dette partiet alene. Selv om det ofte skjer at enkelte, som 'Barkebilla' i denne tråden, er svært uheldige og til og med blir bøtelagt etter at røyken er slukket eller forsvunnet, med intet annet bevis enn inaktive metabolitter i kroppen, så er selvsagt det jeg skriver over satt veldig på spissen. Når jeg ser på tallene og tar politiet sin uttalelse om at de vurderte forholdsmessigheten for aksjonen i betraktning, så har jeg store problemer med å se hvordan politiet og politikerene kan fortsette med å forsvare å straffe personer for bruk av dette stoffet. De gir jo uttrykk for at hasj ikke er så veldig farlig når de slipper 50 kilo av det ut på gata. Eller?