View Single Post
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
61
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Hypotetisk sett: om det ultimate målet er å kjøpe seg en tomt og leve 100% off-grid. Til den grad at du har 100% frihet. Ingen postkasse, ingen ID, kun leve av jakt, fiske og dyrking. Ingen kontakt med andre mennesker. Fullstendig løsrivelse fra systemet. Er van life eller kjøpe seg en container og omgjøre den til et hus innvendig i hemmelighet bedre?
Vis hele sitatet...
Så lenge du eier land/tomt må du forholde deg til staten, det være eiendomsskatt, landmålere, infrastruktur som krever ekspropriering, nabovarsler osv.


Sitat av Abishgal Vis innlegg
Lest at om man har en tomt og bygger seg et hus selv. Så vil staten lage drit.
Vis hele sitatet...
Personlig setter jeg veldig pris på at stat/kommune kan "lage drit" for naboen min den dagen han bestemmer seg for å bygge skyskraper inntil eiendomsgrensa. Mulig det bare er meg?

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Fordi at systemet er så fucked at man har ikke "lov" til å bygge hus på sitt EGET land uten tillatelse. Sier litt om hvor ødelagt og frihetsberøvende samfunnet er, hvilket tyranni vi lever i.
Vis hele sitatet...
Noe av hensikten med at man må ha tillatelse er at man skal vite at grunn, konstruksjon og statikk er ivaretatt, at EL er forskriftsmessig oppkoblet, og at det er oppkobling av vann og avløp på offentlig nett. Dette for å begrense skade på konstruksjon, passe på at du betaler for strøm, og å sørge for at dritten din ikke skal havne i bekken som renner ut i vannforsyningen til resten av samfunnet.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Men altså bygger man seg et hus så vil staten kreve at du har ID og postkasse osv. Fordi at du må betale eiendomskatt?
Vis hele sitatet...
Avhengig av hvilken kommune du eier tomt i, må du betale eiendomsskatt, uavhengig om du bygger hus eller ikke. Du skal registreres med bosted der du oftest sover/hviler i løpet av året, så om det er kontainer eller varebil som står på egen tomt, skal posten din fram til der du har registrert bosted.
Du stiller deg også tvilende til ID gjentatte ganger, men vil muligens innrede en varebil. Hvis du da kjører varebilen uten førerkort, vil boten bli sendt til deg i posten på nett eller i postkassen der du er registrert med bosted.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
[...]du må ha tillatelser og alt annet svada.
Vis hele sitatet...
Gud forby at det finnes lover i et samfunn.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Det er ikke nok med at å leve et slikt liv er hardt nok i seg selv, det er jo like vanskelig å løsrive seg pga. alt driten staten skal lage. Siden staten gjør det den kan for å ha folk som slaver avhengig av systemet.
Vis hele sitatet...
Det er nok riktig at det er et hardt liv, så hva om du under jakt klarer å brekke benet, og ikke klarer å jakte på noen måneder? Skal du ha nok bær og saltet fisk i varebilen for å klare deg? Hva om beinet ikke gror riktig fordi du har sagt fra deg tilgangen til røntgen og medisinsk kompetanse?
Samfunnet for øvrig betaler skatt og offentlige avgifter, og i gjengjeld får det tilgang til "gratis" sykehus, fastlege, psykolog, barnehager, skoler, høyere utdanning, veger med mer. Det er vel prisen man betaler for å være slaver avhengig av systemet.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Det er jo helt hinsides sinnsykt at vi i det moderne samfunnet har blitt så frarøvet av personlig frihet[...]
Vis hele sitatet...
Hva mener du personlig frihet er? Hvilken frihet er vi frarøvet?

Sitat av Abishgal Vis innlegg
[...]Men å bo i en van, eller hemmelig kontainer eller bunker, virker mye mer doable.
Vis hele sitatet...
Gi det gjerne et forsøk og del erfaringen med oss.


Sitat av Abishgal Vis innlegg
[...]Og jo mer jeg leser om disse dystopiske reglene jo mer frustrert og sint blir jeg over til hvilke grad samfunnet prøver å kontrollere og diktere livene våre.
Vis hele sitatet...
Kan du gi noen eksempler på de dystopiske reglene du leser om?