View Single Post
Melatonin har fungert greit for meg, men med noen ulemper. Det blir lettere å sovne, men jeg får også tendenser til økt drømmeaktivitet (ikke akkurat en ulempe sånn sett) og har lett for å våkne flere ganger over natten. Ut ifra det jeg har lest vil potensialet for desse ulempene være større til større dose man tar, og store doser gjør gjerne at man føler seg trøtt dagen etter - selv om man har fått en god natts søvn, så det er viktig å følge doseringen.

Forsåvidt snakka jeg med noen som sa at de, etter mye undersøking, hadde komt frem til at 0.6mg er en bedre dose enn 1mg. Har ingen kilder på det, men for min del virker det å stemme. Det hjelper like godt på innsovning, men problemet med å våkne opp hele tiden blir litt mindre.

Du må også faktisk prøve å sove. Det er ikke sånn at du tar litt melatonin og blir kjempetrøtt, men du vil merke at det blir lettere å sovne hvis du faktisk legger deg ned og prøver. Jeg har blitt anvist å unngå å pusse tenner etter jeg har tatt melatonin, og anbefalt å ta det ca. 1 time før jeg skal sove. Det fungerer greit for meg. Er fortsatt todelt på hvor nyttig det er for min mtp. bivirkningene, men i det minste virker det som et greit verktøy for å tvinge en god døgnrytme.